Keijo Erik Rosbergista piti tulla ohjelmoija, mutta tulikin F1-maailmanmestari!

Tuuheat viikset, peiliaurinkolasit, auringon päivettämät kasvot ja pitkät vaaleat kihartavat hiukset takatukalla. Tällä kuvauksella ei pitäisi kenenkään 80-luvulla eläneen erehtyä henkilöstä, sillä kyseessähän on tietenkin legendaarinen kalapuikkoviiksi-Keke! Keke Rosberg, oikealta nimeltään Keijo Erik Rosberg, jatkoi Rauno Aaltosen ja muiden ”lentävien suomalaisten” jo 60-luvulla lanseeraamaa perinnettä. Tällä kertaa tosin vauhdikas ajotyyli vietiin metsien sorateiden ralleista suoraan Euroopan autourheilun kuninkuusluokkaan formula ykkösiin.

Rosberg syntyi Suomen itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta vuonna 1948 Tukholmassa, jossa hänen vanhempansa olivat tuolloin opiskelemassa. Nuori Keijo omaksui vauhdin maailman jo pienestä pitäen, sillä molemmat hänen vanhempansa harrastivat autourheilua. Ensikosketus autoiluun tuli jo taaperoikäisenä, kun lapsi onnistui käynnistämään isänsä auton ja täräyttämään sen suoraan päin autotallin ovea. Kekestä kehittyi pikkupojasta lähtien taitava karting-kuski, mutta hänen tulevaisuuden suunnitelmat olivat muualla. Hänestä nimittäin piti tulla joko hammaslääkäri tai tietokoneohjelmoija!

Voitettuaan kartingin Suomen mestaruuden viidesti, ja tultuaan vuonna 1973 Skandinavian ja Euroopan mestariksi, oli tullut aika tähytä pidemmälle. Ajettuaan erinäisissä formulasarjan alaluokissa Rosberg päätti tehdä ajamisesta ammatin, ja läpimurto F1-kisoihin tuli vuonna 1978. Alku tapahtui kivikkoisesti hong kongilaisen liikemiehen omistaman Theodore-tallin kautta, jonka alitehoinen ja ajo-ominaisuuksiltaan karmiva auto oli Keken oman luokituksen mukaan ”oikea sikapossu autoksi”. Rosbergin uran varrelle mahtui muitakin altavastaajatalleja, kuten ATS, Wolf ja Fittipaldi.


Vuonna 1981 Keke Rosberg oli formulakuskiksi jo iäkäs 33-vuotias, joka ei ollut vielä saavuttanut mitään kansainvälisiin historian kirjoihin merkittävää. Kun vielä Fittipaldi-tallin rahat loppuivat näytti Rosberg jäävän ensi kaudelle ilman tallia. Kohtalo puuttui kuitenkin peliin, kun vuoden 1980 mestari Alan Jones ilmoitti yllättäen jäävänsä eläkkeelle, avautui Kekelle ainoana varteenotettavana F1-sirkuksen ulkopuolelle jääneenä kuljettajana vielä yksi mahdollisuus. Kyseessä oli vieläpä kilpailukykyinen Frank Williamsin talli. Vaikka kaudella 1982 Rosberg voitti vain yhden Grand Prixin Ranskan Dijonissa takasi hänen tasaiset suorituksensa tien maailmanmestariksi saakka. Kilpailu mestaruudesta oli niin monen kuljettajan saavutettavissa loppumetreille saakka, että Rosberg kertoi ajaneensa kaikki kisat riskirajoilla, joten mistään varmistelusta ei ollut kyse.

Kun seuraavana vuonna turboahdetut formulat asettuivat lähtöviivalle Keken Cosworth-Williamsin rinnoille, tarkoitti tämä jälleen altavastaajan asemaa, jossa jokaisesta tuumasta oli taisteltava kaasupoljin pohjassa. Vaikka historiankirjoissa Keke Rosberg jäi vain yhden maailmanmestaruuden voittaneeksi tähdenlennoksi, oli hänen aggressiivinen ja periksiantamaton ajotyyli varmasti koko formulahistorian viihdyttävimpiä. Luonnollisesti tällainen taistelu oli uuvuttavaa, ja 1986 viimeisen F1-kauden jälkeen hän kisasi vielä myöhemmin mm. Saksan DTM-luokassa perustaen lopulta oman Team Rosberg -tallinsa. Kun vuonna 2016 Nico-poika voitti F1-maailmanmestaruuden sulkeutui ympyrä, joka todisti Keke-isän olevan myös maailman parhaimpia F1-managereja.