Kelpaisiko liikuteltava ranskalainen ruokakoju 32.000 euron hintaan?

Citroën H on todellinen automaailman kummajainen. Tämä myös nimillä ”Camionnette”, ”Type-H” ja ”HY” –nimillä tunnettu pakettiauton ja kanakopin risteytys liitetään usein patonginpurijoiden maan autoerikoisuuksiin. Ranskassa ja Belgiassa valmistettua kaunokaista tehtiin vuodesta 1947 aina käsittämättömän pitkästi vuoteen 1981 saakka. Voi vain kuvitella miltä Hiace tai Transit-miehestä on vuonna 1981 tuntunut uudenkarhean Camionnetten 40-luvulle juurensa juontava kyyti!

Citroenin aaltopeltivajalla on kuitenkin paikkansa historiassa ja nykyisyydessäkin. Viimeksi allekirjoittanut törmäsi luonnossa tähän kapistukseen mainiossa Lahden Classic Motorshow 2019 –autonäyttelyssä, jossa Citikka oli muutettu liikuteltavaksi nakkisämpyläkojuksi. Mikäpä sen mukavampaa oli kietaista maukasta hodaria huiviin asiaankuuluvasta klassikkoautosta annosteltuna. Jenkkilän Miamissa myytävää alkuperäiskuntoisen kauhtunutta kaappi-Citroenia kaupitellaan Ebayssa suolaiseen 35,900 dollarin hintaan, mikä euroissa tekee rapiat 32,000 euroa. Tälläkin kertaa autoa mainostetaan työtä pelkäämättömille elintarvikealan yrittäjille.


Hinta on eurooppalaiseen hintatasoon verrattuna korkea, mutta Pohjois-Amerikassa auto on entistäkin harvinaisempi erikoisuus. Citroenissa on jotain mystisen puoleensavetävää. Käytännössä paku on mieltä kääntävän ruma ilmestys. Aivan kuin joku vähemmän lahjakas hitsaaja olisi töiden jälkeen juovuspäissään päättänyt rakentaa romiksen jätepaloista kulkupelin itselleen. Toisaalta HY on niin persoonallinen ja sympaattinenkin, että sen aseista riisuvalle ranskalaiselle käytännöllisyydelle on pakko lämmetä. Lienee sanomattakin selvää, että auto on ollut päivänkakkaroilla koristeltuina Volkkarin junakeulapakun ohella hippien ja muiden kukkaislasten armottomassa suosiossa.

Miamin rapistuneessa myynti-Citikassa on selittämätöntä rappion romantiikkaa, jota tarvitaan kaikkien ostajakandidaattien tunteisiin vetoamiseen. Sisätilojen askeettisuus ja leikkimökkimäisyys tuovat tunnelmaa kuin naisten suosiman Avotakka-lehden sisustuskuvissa ikään. Myyjä hehkuttaa kaapparietuovien toimivan hienosti, ja antiikkinen konstruktio pitää sisällään myös aikanaan vallankumouksellisen liukuvan sivuoven, joka on kummasti helpottanut lastaustoimenpiteitä kapoisilla Pariisin kortteleilla. Onko reilut 30.000 euroa sittenkään yhtään liikaa elämyksestä, jota ei minkään värisellä rahalla saa uusien autojen kaupasta ostettua?

Katso tästä Citroenin myynti-ilmoitus!