Kelpaisiko miltei uusi BMW, Mersu tai Porsche muutamalla tonnilla? Intian tulva-alueilta niitä saa!

Intia on yksi niistä maista, jotka kärsivät jokavuotisten tulvien aiheuttamista tuhoista. Kun vedet ja mutavyöryt lähtevät liikkeelle vesimassat eivät valikoi uhrejaan. Kaikki tielle joutuva taloista ihmisiin, ja eläimistä autoihin saa kokea luonnonvoimien vaikutukset nahoissaan. Entä mitä tapahtuu kaikille niille arvoautoille, jotka pääsevät maistamaan mutavelliä? Ne kaupataan tietenkin pilkkahinnalla pois vakuutusyhtiöiden järjestämissä huutokaupoissa.

Tällaisista huutokaupoista voi irrota noin vuoden vanha BMW kahdeksalla tuhannella eurolla. Kun kokonainen kaupunki on muuttunut mutalaguuniksi, on myös uudenkarhea BMW saanut melkoisen mutakyvlyn osakseen. Esimerkiksi Intian Chennain vuoden 2015 tulva-aallon jäljiltä vakuutusyhtiöt saivat yhteensä yli 50.000 ilmoitusta. Tuolloin korvaussumakin kiiri hulppeaan 740 miljoonaan euroon. Huutokaupoissa myytävien autojen kunto vaihtelee kokonaan mudan peittämistä katon kautta ympäri käyneisiin, erilaisiin kohteisiin törmänneisiin ja mitä ihmeellisempiä vaurioita saaneisiin. Kun tulvan irroittama puu kaatuu Bemun päälle, ottaa saksalainen osumaa siinä määrin, että autonjämät voivat lähteä ostajan matkaan huutokaupasta muutamalla sadalla eurolla.


Tulvan yhteydessä ei ole tavatonta, että vaurioituneista autoista 40 prosenttiakin ovat täydellisessä lunastuskunnossa. Tällaisissa autoissa on usein sähköjärjestelmät täysin toimimattomia. Iso ongelma on myös epämääräisen mudan ja likaveden tekemä tuho, joka paitsi vaurioittaa auton sisätilat ja moottorin, tekee myös auton sisätiloihin voimakkaan hajuhaitan. Minkään valtakunnan uuden auton tuoksua sisältävä Wunderbaum roikkumassa taustapeilistä ei enää pelastaisi edes härskeimmän automyyjän unelmissa tällaista autoa hajuilta.

Silti nämä muutaman tonnin saksalaiset kumppaneineen saavat ostajat laumoittain liikkeelle. Ostajissa asuvat Sulo Vilenit heräävät täyteen kukoistukseen, kun BMW-liikkeen näyteikkunalta löytyvä 50 000 euron automalli löytyy huutokaupasta 90% alennuksella. Intiassa myös korjauksiin liittyy mielenkiintoinen asia. Siinä missä Suomessa auton korjaaminen voisi viedä kymmeniä tuhansia euroja tekee intialainen nyrkkipaja korjaukset parhaimmillaan muutamalla tonnilla. Korjattu auto voidaan kätevästi myydä hyvällä voitolla paikallisille autojobbareille, tai sitten kuljettaa muualle maailmaan myytäväksi vieläkin isommat seteliniput silmissä kiiluen. Miltä siis kuulostaisi 1-vuotias ja vähänajettu Porsche Nettiautosta, jonka omistaja on uittanut Suomeen ulkomailta? Ohjaamossa saattaa leijua lievää mudan tuoksua…