Kennedy-Lincolnin paluu – tässä on uusi Continental

Continental on Lincolnin perinteikäs luksusmalli, joka nousi legendaariseen maineeseen John F. Kennedyn salamurhan jälkeen. Maine on hieman surullisenkuuluisa, koska presidentti menehtyi luoteihin avomallisen Continentalin takapenkillä. 60-luvun alun Continental sopi kuitenkin imagoltaan täydellisesti Kennedyn ajan ”uuteen” Amerikkaan, koska auton puhdaslinjaiset muodot olivat virkistävää vaihtelua jenkkien tuolloin suosimaan yltiökromilinjaan verrattuna. Continental ei valitettavasti välttynyt pöhöttymistaudilta seuraavien vuosien ja vuosikymmenten aikana, ja lopulta tyypilliseksi ysärisämpyläksi muuttunut auto haudattiin kaikessa hiljaisuudessa 2000-luvun alkupuolella.

Koko Lincoln-merkki on ollut viime vuosina melkoisella tuuliajolla, kun USA:n luksussegmentin asiakkaat ovat kaikonneet lähinnä japanilais- tai saksalaismerkkien leiriin. Kotimaista autoa suosivat patriootit ovat puolestaan kokeneet Cadillacin houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi. Ford on yrittänyt antaa Lincolnille uusia piristysruiskeita useaan kertaan, mutta tulokset ovat jääneet laihoiksi. Viimevuotinen New Yorkin autonäyttely antoi kuitenkin uutta toivoa Lincoln-faneille. Merkki esitteli silloin varsin puhdaslinjaisen konseptin, joka ennakoi Continentalin uutta tulemista. Bentleyn muotoilijat syyttivät tuoreeltaan Lincolnia plagioinnista, eli perinteinen jenkkityyli oli konseptiautosta aika kaukana.

Lincoln_2


New Yorkin näyttelystä ei ehtinyt kulua vuottakaan, kun Lincoln esitteli nyt uuden Continentalin tuotantoversion Detroitissa. Se ei ole juuri muuttunut konseptiin verrattuna, mutta toisaalta tutkielmakaan ei ollut kovin radikaali. Uuden Continentalin tavoitteena on tarjota ”hiljaista luksusta” varakkaille amerikkalais- ja kiinalaisostajille tulevasta syksystä lähtien. Konseptia päästiin moittimaan liiasta Bentley-henkisyydestä, ja uuden Lincolnin mittasuhteissa ja erityisesti maskissa on kieltämättä tiettyjä yhtäläisyyksiä brittien Flying Spur -luksussedaniin. Bentleyn edellisen version nimessä oli muuten Continental-etuliite, joten ehkäpä Lincolnin muotoiluporukka halusi vain ottaa mallia toisesta Continentalista.

Jenkkien uuden luksuslimusiinin linjat ovat varsin hillityt ja eurohenkiset, joten designin perusteella valmistusmaata on hankala arvata. Auton mieliinpainuvin muotoiluyksityiskohta on ovenkahvat, jotka ovat käytännössä osa sivuikkunoita kiertävää kromilistaa. Takavalot yhdistyvät toisiinsa kapean valonauhan sekä kromilistan avulla, ja puskurin alta pilkottaa kaksi litistettyä pakoputkenpäätä.

Sisätiloissa ja erityisesti kojelaudan keskiosassa on ehkä eniten yhtymäkohtia vanhaan Kennedy-Continentaliin verrattuna. Ohjaamon luvataan olevan erityisen äänetön, ja materiaalien laatuun on selvästi panostettu. Lincolnin uutta lippulaivaa potkii eteenpäin erityisesti Fordin luksusmerkkiä varten kehitetty noin 400-heppainen tuplaturbo-V6, ja autoon saa myös nelivedon. Siinä on jopa aktiivinen voimanjako takapyörien välillä, joten ehkäpä autoa ei ole tarkoitettu pelkästään takapenkiltä nautittavaksi.

Lincoln_3