Kiinalainen Zedriv GT3 -sähköauto on kuin Nissanin ja Porschen jälkeläinen

Zedriv GT3

Shanghain autonäyttelyssä esitelty kiinalainen Zedriv GT3 -konseptiauto on pieni kaksiovinen täyssähköauto, joka ei mallimerkinnästään tai vauhdikkaasta ulkonäöstään huolimatta leveile suorituskyvyllään. Ulkonäöstä löytyy muista urheiluautoista tuttuja elementtejä, joten muiden jäljittelyyn tottuneet kiinalaiset eivät tee poikkeusta tälläkään kertaa.

Ensimmäisenä huomion kiinnittää Zedrivin kameleonttimaalaus, joka saa auton ikään kuin vaihtamaan väriä katselukulmasta ja valaistusolosuhteista riippuen. Ehkä sen tarkoitus on myös hämätä katsojaa, koska auton linjat näyttävät yllättävän tutuilta. Sivuprofiili tuo mieleen upeasti muotoillun Nissan 370 Z -urheiluauton, ja takaa katsottaessa Zedriv on kuin ilmetty minikokoinen Porsche 911. Itse asiassa auton peräpää takavaloineen on suorastaan räikeä kopio legendaarisesta 911:sta, mikä saattaa saada vannoutuneen Porsche-fanin haukkomaan henkeään. Keulan sivuilla olevat ilmanottoaukot ovat taas peräisin 370 Z:sta, ja konepellin muotoilussa on nähtävissä Porschea. Keulan kokonaisuudesta tulee ”yllättäen” mieleen myös Tesla Model 3.


Sporttisen näköinen Zedriv tuottaa lievän pettymyksen suorituskyvyllään, sillä tehoa löytyy maltilliset 98kW, eli reilut 130 hevosvoimaa. Kiihdytys 0-100 km/h sujuu 7,6 sekunnissa ja huippunopeutta löytyy 160 km/h. Vaikka sähköautomaailmassa on totuttu koviin suoritusarvoihin, ovat nämä kuitenkin riittäviä lukemia autolle, joka on suunniteltu enemmän bulevardeille, kuin autobaanoille.

Akkupaketti varastoi 33,9 kWh edestä virtaa ja täyteen ladattuna autolla pystyy ajamaan noin 260 kilometrin matkan – ihan kohtalainen lukema sähköiselle bulevardisportille.

Zedriv GT3

Zedriv GT3 pähkinänkuoressa:

  • Valmistusmaa Kiina
  • Käyttövoima sähkö
  • Pituus 4000 mm, leveys 1650 mm, korkeus 1280 mm
  • Paino 1150 kg
  • Teho 98 kW (131 hv), vääntö 175 Nm
  • Toimintasäde 260 km
  • Hinta ?