Kiinnostaisiko oma B-ryhmän rallitykki – tällä MG Metrolla on ajettu alle 12 kilometriä

Monen rallifanin mielestä lajin kulta-aikaa elettiin 1980-luvulla, kun B-ryhmän legendaariset tykit lensivät soraränneissä ja asfalttiserpentiineissä. Tuon ajan kuuluisimmat kilpurit lienevät turbokoneilla ryyditetyt Lancia Delta S4, Peugeot 205 T16 ja Audi Sport Quattro S1. Myöskin ahdetulla moottorilla varustettu Ford RS200 jäi kilpailumenestykseltään niiden varjoon, ja toinen vähemmän voitokas B-ryhmän kilpuri oli MG Metro. Brittien pikkuauton pohjalta tehdyn rallitykin erikoisuus oli vapari-V6, joka toi mukanaan upeat soundit.

6R4-nimellä tunnettua ralli-Metroa tarjottiin myös asiakaskäyttöön kahtena eri versiona. Kumpaakin vauhditti kolmilitrainen V6 keskimoottorina, jonka voima ohjattiin kaikille neljälle pyörälle. Teholukemissa oli kuitenkin eroja. Clubmanissa oli vain hieman yli 250 heppaa, kun taas tehokkaampi malli tuotti kilpurimaisemmat 416 heppaa. Suurin osa Metro 6R4:istä on joutunut käymään läpi kilpa-auton rankan elämän, joten todella hyväkuntoiset yksilöt ovat harvassa.


Nyt brittiläisen Silverstone Auctions -huuokauppakamarin listoille ilmestyi kuitenkin melkoinen poikkeusyksilö. Erikoisinta tässä Metrossa on ajomäärä, joka on mikroskooppiset seitsemän mailia. Kilometreissä se on 11,2, joten auto on hädin tuskin liikkunut ollenkaan. Vuoden 1985 Metro 6R4 on 189. yksilö kaikkiaan 200 valmistetun auton joukosta. Metron osti vuonna 1986 harrastaja, jonka kotiin rallitykki kuljetettiin heti kaupan jälkeen. Auto seisoi sen jälkeen niillä sijoillaan seuraavat 10 vuotta, kunnes omistaja lainasi Metron Doningtonin radan museoon kuuden vuoden ajaksi.

Auton nykyinen omistaja hankki Metron itselleen vuonna 2002. Ajomäärä ei karttunut hänenkään aikanaan, ja mittarissa olevista seitsemästä mailista kaksi on tullut käytettäessä autoa paikallaan rullilla. Näin vähän ajetulla B-ryhmäläisellä on tietysti hintansa. Kyseessä saattaa olla maailman ainoa käytännössä ajamaton Metro 6R4, joten Silverstone Auctions odottaa rallitykistä 200 000 – 240 000 punnan summaa. Euroissa tämä on parhaimmillaan reilut 270 000, mikä ei oikeastaan kuulosta kovin pahalta hinnalta käyttämättömästä B-ryhmän ralliautosta.

Auto ei ole kuitenkaan virheetön ajamattomuudestaan huolimatta. Pitkä seisonta on jättänyt jälkensä niin ulkokuoreen kuin sisustaankin, ja ajamattomuus ei ole varmasti tehnyt tekniikallekaan hyvää. Uudella omistajalla voikin olla edessään melkoinen dilemma sen suhteen, pitäisikö Metrolla ajaa vai säilyttää se nykytilassaan.