Kiinnostaisiko oma Porsche-laivue – hollantilaisella myyjällä olisi tarjolla 18 identtistä 911 GT3:a reilun 2,4 miljoonan euron könttähintaan

Porsche 911:n GT3-versio on yhdistellyt koko olemassaolonsa ajan katu- ja rata-auton parhaita puolia. Ensimmäinen GT3 nähtiin 1990-luvun loppupuolella silloisen 996-sukupolven pohjalta, ja nyt auto on edennyt kolmanteen sukupolveensa. Tämänhetkinen malli tottelee 991-numerokoodia, ja se on ehtinyt saamaan jo kasvojenkohotuksenkin elinkaarensa aikana. Faceliftattua mallia saa jälleen myös manuaalivaihteistolla, kun sitä ennen tarjolla oli vain PDK-kaksoiskytkinlaatikko.

Rata-ajossa monet vannovat nopeammin vaihtavan PDK:n nimiin, vaikka manuaali tarjoaakin ehkä enemmän ajamisen hauskuutta. Koska 911 GT3 on kuin syntynyt rata-ajoon, eräs hollantilainen asiakas hankki niitä peräti 18 kappaletta muutama vuosi sitten. Ajatuksena oli käyttää tai vuokrata Porscheja radalla, joka ei kuitenkaan koskaan valmistunut. Niinpä koko laivue on nyt laitettu myyntiin alankomaalaiselle Marktplaats-sivustolle.


Yhdestä autosta pyydetään 134 500 euroa, eli koko satsin saa omakseen reilulla 2,4 miljoonalla eurolla. Porschet ovat vuosimallia 2015, ja ne ovat kaikki valkoisia mustalla sisustalla. Autoihin on myös ruksattu rata-ajoon erityisen sopiva Club Sport -paketti, joka pitää sisällään kuusipistevyöt, turvakaaret ja vaahtosammuttimen. Hiilikuitukeraamisia jarruja autoihin ei ole kuitenkaan raaskittu ottaa, vaan Porschet hidastuvat perinteisten teräsjarrujen voimin.

Vuoden 2015 autot ovat edelleen täysin ajamattomia, ja niiden hinnat ovat lähellä uusista vastaavista pyydettäviä summia. Toisaalta juuri mistään ei taida enää saada faceliftaamattomia GT3:ia täysin neitseellisessä kunnossa, joten joidenkin keräilijöiden mielestä kyseessä voi olla lähes ainutlaatuinen tilaisuus. Lisäksi autoilla on varsinainen ässä hihassaan takuun osalta.

Porsche jatkoi nimittäin tämän mallin 911 GT3:n moottorin takuuta peräti 10 vuoteen tai vajaaseen 200 000 kilometriin asti, joten tiedossa olisi huolettomia kilometrejä ainakin koneen osalta. 18 auton avulla voisi perustaa vaikka oman merkkiluokan, kunhan sopiva rata olisi tällä kertaa tiedossa.