Kiinnostaisiko tuhatheppainen taksimersu – Posaidonin virittämä vanhakorinen E-luokka yltää näihin lukemiin

Mersu uudisti E-luokkansa jo pari vuotta sitten, ja Mercedes-AMG:n E 63 -tykkiversiokin on siirtynyt jo uuteen korimalliin. Vanhakoppaisen muskelitaksin pellin alla murisi vielä 5,5-litrainen tuplaturbokasi, kun uudessa painoksessa on siirrytty pykälää pienempään, eli nelilitraiseen koneeseen. Teholukema on tästä huolimatta kasvanut, mutta vanhassa mallissa on vieläkin komeammat äänet ja edelleen melkoinen virityspotentiaali.

Saksalaisen Posaidonin luomukset toimivat tästä elävänä esimerkkinä. Virityspaja loihtii haluttaessa alun perin 585-hevosvoimaisesta tuplaturbokoneesta peräti 920 hevosvoimaa, ja vääntö kasvaa jopa 550 newtonmetrin verran lähes vuoria siirtävään 1350 newtonin lukemaan. Näiden arvojen valossa voisi jo kuvitella, että myllystä ei saa revittyä enää yhtään lisäheppaa tai -newtonia irti.


Asia ei ole kuitenkaan näin, vaan Posaidonin hihasta löytyy vielä yksi ässä. 5,5-litrainen tuplaturbo-V8 voidaan nimittäin porata 6,5-litraiseksi, ja lähes kaikki muutkin komponentit viritetään äärimmilleen. Tällöin potkua irtoaa tasan 1000 heppaa, mikä on jo samaa tasoa kuin miljoonaluokan hyperautoissa. Vääntö pomppaa puolestaan 1500 newtonin lukemaan, eli sitä on täsmälleen yhtä paljon kuin esimerkiksi Bugatti Chironissa. Siinä joudutaan kuitenkin turvautumaan sylinteriluvultaan tuplasti suurempaan W16:een, ja turbojakin on neljä.

Jotta Mersun voimansiirto ei menisi aivan sirpaleiksi tällaisten voimavarojen äärellä, auton seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto on saanut lisävahvistuksia. AMG:hen on myös asennettu tasauspyörästön lukko, jotta potku välittyisi paremmin tien pintaan. Autossa on onneksi neliveto jo vakiona, joten voimaa pitäisi pystyä hyödyntämään melko hyvin ainakin kuivalla asfaltilla.

Kuvissa näkyvä yksilö on lisäksi saanut camo-henkisen teippauksen, joka yhdistelee mustaa ja harmaata. Autoon on myös asennettu muutamia hiilikuituosia, ja merkitkin on laitettu uusiksi. Vanteet, hiilikuitukeraamiset jarrut ja sisusta ovat sen sijaan ennallaan, joten Mersu sopisi edelleen vaikka taksiksi. Se olisi myös melkoinen sleeper ilman huomiota herättävää teippausta.