Kiireiset taksikuskit ja perheenisät huomio – tämä farkkumersu yltää 830 hepan voimin 350 km/h:n huippuihin

E-luokan Mersun AMG-mallit olivat usean sukupolven ajan lähinnä suorille Autobahneille tarkoitettuja ohjuksia, joiden rajat tulivat mutkanautiskelussa nopeasti vastaan. Niinpä niistä ei ollut kunnon vastusta esimerkiksi BMW M5:lle, mutta ajat ovat muuttuneet. Nykyinen Mercedes-AMG E 63 on nimittäin omakohtaisenkin kokemuksen mukaan tunnokkaampi ja hauskempi auto ajaa kuin baijerilaisten supersedan, ja kaiken kruunaa AMG:n tuplaturbokasin äänimaailma.

Nykyinen tupla-ahdettu nelilitrainen kasi ei ehkä kuulosta aivan yhtä herkulliselta kuin sen 5,5-litrainen edeltäjä tai vanha kunnon 6,2-litrainen vapari, mutta paukahdusten saattelemaa ukkosen jylinää muistuttavat soundit saavat silti ihon lähes kananlihalle. Mersun toinen etu Bemariin nähden on laajempi korimallivalikoima, koska E 63:a saa myös käytännöllisenä farmarina. Sen S-versiossa on jo tehtaan jäljiltä muhkeat 612 heppaa ja 850 newtonia, mutta näistäkin lukemista on vielä varaa parantaa.


Saksan Koblenzin lähistöllä majaansa pitävä Posaidon-niminen virityspaja on erikoistunut AMG:n tuotoksiin, ja nyt firma on iskenyt kyntensä farmarikoriseen E 63 S:ään. Posaidon on asentanut saksalaismuskelin veekasiin mm. isommat turbot, optimoidut ahtoilmanjäähdyttimet ja sporttimallisen ilmansuodattimen. Lisäksi auto on saanut sporttikatalysaattoreilla varustetut downpipet pakoputkiston vastapaineen laskemiseksi, ja myös moottorinohjaussofta on laitettu luonnollisesti uusiksi.

Tämä kaikki maksaa vaatimattomat 24 000 euroa. Lompakon keventymisen lisäksi suoritusarvot paranevat roimasti, koska taksikorisessa Mersussa on tehokuurin jälkeen peräti 830 hevosvoiman huipputeho ja 1100 newtonmetrin maksimivääntö. Satasen nopeus on taulussa tasan kolmessa sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan superautotkin haastava 350 km/h. Tehtaan asentamasta rajoittimesta ei ole siis enää tietoakaan, ja pidonkin pitäisi olla vielä riittävällä tasolla E 63:n vakiovarusteisiin kuuluvan nelivedon ansiosta.

Ulkoisesti hirviöfarkkua ei erota vakiosta kuin madalletusta alustasta, joka on toteutettu ilmajousitukseen asennetun moduulin avulla. Jos nämäkään teholukemat eivät riitä, Posaidonilla on hyviä uutisia. Tuning-paja on nimittäin parhaillaan valmistelemassa RS-830+-nimistä pakettia, joka tuo mukanaan hulppeat 880 heppaa ja 1200 newtonmetriä.