Klassikosta ei ole enää paljon jäljellä – uusi Land Rover Defender näyttää huippumodernilta

Land Rover Defender kuuluu legendaaristen maasturien ehdottomaan kärkikastiin. Lantikan ensimmäinen versio näki päivänvalon jo vuonna 1948, ja auton ura venyi lähes 70 vuoden mittaiseksi. Lopulta valmistus oli pakko lopettaa muutama vuosi sitten, kun Defender ei enää täyttänyt uusimpia päästömääräyksiä.

Fanit ovat siitä lähtien odottaneet täysin uutta Defenderiä, jonka ensi-ilta koittaa parin viikon päästä avautuvassa Frankfurtin autonäyttelyssä. Uutuuden ensimmäinen valokuva vuosi kuitenkin julkisuuteen jo nyt varsin yllättävästä paikasta. Auto esiintyy nimittäin ensi keväänä elokuvateattereihin tulevassa uudessa Bond-leffassa, jonka nimeksi on annettu No Time to Die. Salaisuuden verho ei pitänyt täysin elokuvan kuvausten aikana, ja niinpä uusi Defender putkahti julkisuuteen.

Otoksessa näkyy leffa-autona palvelevan mustan maasturin nokka. Keulalla komeilee edelleen vinssi kuin muistona vanhoista hyvistä ajoista, ja katon takaosassa vaikuttaisivat olevan klassisesta Defenderistä inspiraationsa saaneet panoraamaikkunat. Muuten auton muodoista saa suorastaan hakemalla hakea yhtäläisyyksiä vanhaan Defenderiin. Katto on sentään edelleen melko kulmikas, mutta nokka on pyöristynyt huimasti klassikkoon verrattuna. Etulokasuojat muodostavat yhden kokonaisuuden puskurin kulmien kanssa, ja keulalla on perinteisen maskin tilalla useita litteitä aukkoja.


Uusi aika näkyy myös valmistustekniikassa, koska kyljet ovat nyt viivasuorat vanhan Defenderin joka suuntaan mutkittelevien alumiinipeltien sijasta. Perinnetietoisilla voi siis riittää sulattelemista näin monien uudistusten äärellä, mutta yksi asia ei muutu. Myös uusi Defender on pesunkestävä maasturi, mitä jo reilu maavara alleviivaa ulkoisesti. Auto tulee tarjolle eripituisina versioina, jotka tottelevat 90-, 110- ja 130-nimiä. Keskikokoinen Defender 110 tulee näistä ensimmäisenä markkinoille.

Moottorivalikoimaan kuuluu kolme dieseliä ja yhtä monta bensavaihtoehtoa. Dieselpuolen aloitusmallina toimii 197-heppainen kaksilitrainen neloskone, ja tarjolle tulee myös tehokkaampi versio samasta padasta. Siinä on 237 hevosvoimaa, kun taas kuusipyttyinen kolmilitrainen diesel tuottaa vajaat 300 heppaa. Bensavalikoiman kaksilitrainen aloitusmalli on jo yhtä tehokas, ja sen yläpuolella on vielä kaksi muuta vaihtoehtoa. Ne ovat noin 400-hevosvoimainen pistokehybridi ja 395-heppainen kolmilitrainen kuutonen, joten Defender astuu uuteen aikakauteen myös tehojensa puolesta.