Klassiset Porschet ovat huimissa hinnoissa – tästä vuoden 1958 kilpurista maksettiin yli viisi miljoonaa dollaria

Klassikkoautojen hinnat ovat kohonneet viime vuosina lähes ennennäkemättömälle tasolle. Buumin suurin vaikutus on nähty muutamien merkkien haluttavuuden räjähdysmäisessä kasvussa, ja yksi näistä brändeistä on Saksan Stuttgartissa päämajaansa pitävä Porsche. Esimerkiksi vanhojen 911-mallien hinnat ovat parhaimmillaan tuplaantuneet, mutta aivan viime aikoina kasvu on alkanut osoittaa jo pieniä laantumisen merkkejä.

Porschet ovat silti edelleen kalliita, ja erityisen arvokkaita ovat urheiluautomerkin legendaariset kilpurit. 1950-luvulla saksalaiset tarjosivat sekä tehdas- että yksityiskuskeille keskimoottorista 550 Spyderia, jonka ratin takana James Dean kohtasi matkansa pään. Deanille kilvanajo oli vain harrastus, mutta 550 Spyderilla napattiin aikanaan komeita sijoituksia myös maailman tärkeimmissä autokilpailuissa. Monella yksilöllä onkin takanaan upea kisahistoria, ja nyt yksi tällainen auto myytiin amerikkalaisessa huutokaupassa.


Kyseessä on vuoden 1958 Porsche 550A Spyder, jolla napattiin aikanaan luokkavoitot Ranskan Reimsissä, Hollannin Zandvoortissa ja Saksan legendaarisella Nürburgringillä. Lisäksi autolla yllettiin Le Mansin 24 tunnin kisassa luokkansa hopeasijalle ja kokonaiskilpailun viidennelle tilalle. Menestyksen takana ei ollut ainakaan ylivoimainen moottoriteho, koska Porschen piskuisesta 1,5-litraisesta nelosesta irtosi ainoastaan 110 hevosvoimaa. Ne siivittivät kuitenkin kevyen auton melkoiseen lentoon paljon voimakkaampien kilpailijoiden puristuksessa.

Esimerkiksi vuoden 1958 Le Mansin kisan voittaneen Ferrari 250 Testa Rossan V12 oli iskutilavuudeltaan tuplasti suurempi, ja potkua siitä irtosi lähes kolme kertaa 550 Spyderia enemmän. Porsche valmisti jättiläisentappajan maineeseen noussutta 550A Spyderia ainoastaan 40 kappaletta, mikä on tehnyt siitä aina harvinaisen ja halutun. Viikonloppuna Arizonan Scottsdalessa järjestetyssä Bonhamsin huutokaupassa myydyn yksilön hinta kohosi lopulta 5,17 miljoonaan dollariin, mikä on uusi maailmanennätys 550A Spyderille. Kyseessä ei ole kuitenkaan ennätyssumma kaikkien 550-mallien osalta, koska Gooding & Company -niminen huutokauppakamari onnistui saamaan pari vuotta sitten peräti 5,35 miljoonaa dollaria ”tavallisesta” 550 Spyderista.

Huimat summat eivät ole uutta Porsche-keräilijöille, koska merkin uudemmista 917- ja 956-kilpureista on voitu maksaa jopa kymmeniä miljoonia dollareita silloin harvoin, kun niitä on tullut tarjolle. Bonhamsin huutokauppa oli muutenkin menestyksekäs, koska 87 prosenttia myyntikohteista saatiin kaupattua yhteensä yli 25 miljoonalla dollarilla. 550A Spyder kohosi tapahtuman kalleimmaksi autoksi, mutta muistakin maksettiin muhkeita hintoja. Niinpä Ferrari Daytona Spider meni uudelle omistajalle 2,64 miljoonalla dollarilla, ja Ferrari F40 sekä Mercedes-Benz 300 SL Roadster kevensivät ostajiensa kukkaroa 1 512 500 taalan verran.