Koeajossa paremman väen kansanauto – uusi VW Touareg kurkottaa katumaasturien luksusluokkaan

Volkswagen lähti mukaan isojen luksuskatumaasturien luokkaan jo 2000-luvun alussa, kun Porsche Cayennen kanssa yhteisen perusrakenteen jakanut ensimmäisen sukupolven Touareg tuotiin markkinoille. Toisen sukupolven vuoro koitti vuonna 2010, ja kolmas Touareg esiteltiin viime keväänä. Auto toimii nykyään merkkinsä lippulaivana, koska ison Phaeton-edustussedanin tuotanto päättyi jo muutama vuosi sitten. Ensimmäiset Touaregit ovat saapuneet Suomenkin jälleenmyyjille, ja saimme auton koeajoon heti tuoreeltaan Tampereen Autotalo Laakkoselta.

Kromin kiiltoa

Uusi Touareg jatkaa keulailmeensä osalta Passat CC:n manttelinperijänä toimivan Arteonin aloittamaa linjaa, eli kromikylläinen maski jatkuu alas puskuriin saakka. Leveyttä korostetaan puolestaan sillä, että maskin vaakasuuntaiset rivat näyttäisivät jatkuvan valoihin saakka. Kromissa ei ole säästelty, ja niinpä uutuuden keulailme on varsinkin Volkkariksi todella näyttävä.


Muuten Touareg vaikuttaa entistä matalammalta ja sirommalta, ja auto näyttää enemmän crossoverilta karskin SUV:n sijasta. Takalokasuojien pullistukset kaartuvat kauniisti, ja takaviistosta Touaregia katsellessa mieleen tulee jopa sisarmerkki Bentleyn Bentayga, jonka kanssa uutuus jakaa perusrakenteensa Audi Q7:n ja Porsche Cayennen tavoin.

Digiloikka sisustassa

Vaikka Touareg näyttää entistä sirommalta, sen mitat ovat todellisuudessa kasvaneet hitusen joka suuntaan. Painoakin on saatu pudotettua korin osalta yli 100 kilolla, ja tavaratilan normaalivetoisuus on lähes 700 litraa ja penkit kaadettuina jopa 1800 litraa. Sisällä on todella väljät oltavat niin edessä kuin takana, ja turvaistuimen asennus takapenkille käy leikiten. Kuskin penkille istuttuaan huomio kiinnittyy kapteenimaiseen oloon muun liikenteen yläpuolella, mutta pian katse siirtyy kojelautaan. Koeajoautoon oli ruksittu lisävarusteena lähes 4000 euron arvoinen Innovision Cockpit, joka siirtää ohjaamon digiaikaan.

Kuljettajan edessä on 12-tuumainen virtuaalimittaristo, ja kojelaudan keskiosaa hallitsee tietoviihdejärjestelmän ja navigoinnin peräti 15-tuumainen kosketusnäyttö. Ruudun koko alkaa olla jo Teslan luokkaa, ja haluttaessa molempiin näyttöihin voi valita esimerkiksi navigaattorin karttakuvan. Erilaisia toimintoja löytyy vaikka muille jakaa, mutta niiden käyttäminen on pääosin hyvin intuitiivista. Navigaattorin näkymään ei tosin pääse suoraan keskiruudun ylävalikosta, vaan sen löytäminen vaatii Menu-valikossa käyntiä.

ErgoComfort-etuistuimet ovat erinomaiset mukavat, ja esimerkiksi sivutukia ja istuinosan pituutta voi säätää suoraan kosketusnäytöltä. Laatuvaikutelmakin on pääosin hintaluokan edellyttämällä tasolla, mitä nahkaverhoilu, kojelaudan yläosan tikkaukset ja arvokkaan oloiset koristelistat korostavat. Tarkemmin tutkittaessa ovien ja keskikonsolin alaosista löytyy kuitenkin vähemmän arvokkaan oloista kovamuovia Volkswagenin perusmallien tavoin. Se saattaa kestää käytössä pehmustettuja materiaaleja paremmin, mutta sopii huonosti luksusluokan autoon.

Mukavaa menoa

Elegance-varustetasolla ryyditetyn koeajoauton pellin alla murisi tämän hetken tehokkain moottorivaihtoehto, eli 286-hevosvoimainen kolmelitrainen V6 TDI. Aloitusmallina toimii saman padan 231-heppainen versio, ja myöhemmin valikoima täydentyy ainakin vielä V8-dieselillä. Tehokkaammassa kuusipyttyisessä dieselissä on 600 newtonin huippuvääntö, joka kuljettaa yli kahden tonnin painoista möhkälettä hyvin vaivattomasti. Kahdeksanpykäläinen automaatti vaihtaa lähes huomaamattomasti, ja pitoakin on riittämiin nelivedon ansiosta.

Valmistaja kertoo auton kiihtyvän nollasta sataan vain 6,1 sekunnissa, mutta aivan näin ripeältä Touareg ei tunnu. Paikaltaan lähdettäessä tuntuu melkoinen turbon ja automaatin syövereihin hukkuva viive, kunnes VW ampaisee matkaan. Käytännön ajotilanteissa voimaa on kuitenkin riittämiin, ja esimerkiksi ohitukset sujuvat muhkean väännön ansiosta leikiten.

Vaikka Touaregissa on reilusti tehoa, mukavuus on luonnollisesti tämän auton ykkösvaltti. Meno on säädettävän ilmajousituksen ansiosta pehmeää ja pääosin hyvin hiljaista. Touaregkaan ei ole kuitenkaan immuuni karkealle asfaltille, ja moottoritienopeuksissa renkaiden jyrinä alkaa jo erottua.

Yllättävän ketterä

Auton ajettavuus on tämän hetken isojen katumaasturien parhaimmistoa. Ohjaus tuntuu luonnolliselta kaikissa tilanteissa, mutta isot renkaat aiheuttavat pahimmissa urissa jonkin verran vetelyä. Yksi yllättävimmistä piirteistä on ison katumaasturin ketteryys. Touareg tuntuu nimittäin ilmajousituksen mukana tulevan nelipyöräohjauksen ansiosta todella ketterältä kokoisekseen, ja kääntösäde vaikuttaisi olevan lähes Golfin tasoa. Tarjolla on myös useita ajomoodeja, ja ilmajousituksen korkeutta pystyy säätämään maastoajoonkin sopiviin asentoihin. Ajomoodien väliset erot tuntuvat kuitenkin hyvin pieniltä, ja auto on parhaimmillaan joko normaali- tai Comfort-asetuksella.

Ei ihan kaiken kansan auto

Uuden Touaregin hinnat alkavat vajaasta 90 000 eurosta, ja tehokkaampaan veekuutoseen pääsee käsiksi reilulla 96 000 eurolla. Koeajoauton hintalapussa oli lisävarusteiden ansiosta jo yli 110 000 euron summa, mikä on monien mielestä melkoinen hinta Volkkarista. Touareg on kuitenkin ominaisuuksiltaan aivan luokkansa kärkeä, ja vähemmän pröystäilevä merkki voi olla joidenkin ostajien mielestä jopa etu. Auton suurin puute onkin se, että minkäänlaista hybridiä ei ole vielä tarjolla. V6 TDI on kyllä hieno voimanlähde, mutta nykyajan asenneilmastossa hybridiä kaivataan katumaasturinkin keulalle. Sellainen on tulossa Touaregiin ensiksi Kiinan markkinoille, ja toivottavasti Euroopan vuoro koittaa seuraavaksi.

Jos Touareg tuntuu omiin tarpeisiin jo turhankin arvokkaalta, lue koeajojuttumme muutamaa pykälää pienemmästä T-Rocista täältä.