Koeajossa uusi Kia Optima – budjettiluokan edustusauto

Uusi Kia Optima on iso sedan, joka haastaa hienostuneisuudellaan jopa premium-luokan kiesit. Kävimme koeajamassa Optiman ja tässä tuoreet fiilikset.

Optima on todella tilava auto. Kun 180 senttinen kuljettaja on hakenut itselleen mukavan asennon, niin taakse jää ällistyttävän paljon jalkatilaa. Etuistuimet ovat mukavat ja hyvä ajoasento löytyy helposti. Takapenkki on muotoiltu hyvin ja myös sen reisituki on reunimmaisilla paikoilla kohdallaan.

Kia-Optima-2016-3


Ohjaamo on tyylikkäästi sisustettu ja laatuvaikutelma on hyvä. Nykymuodin mukaisesti kojelaudan keskikohtaa hallitsee suurehko navi- ja toimintonäyttö, mutta sen alapuolelta löytyy vielä melkoisen paljon analogisia nappuloita. Lokeroita on riittävästi, kaksi mukitelinettä, kyynärnojan lokero ja vielä kännykälle oma laskutila latauspistokkeineen.

Kia-Optima-2016-6

Tilavaan ohjaamoon tutustumisen jälkeen tulee mieleen, että takakonttiin ei voi jäädä paljon tilaa, mutta kyllä jää ja paljon! Tallinnan tuliaisia mahtuu perään peräti 510:n litran edestä. Optima on yli 4,8 metriä pitkä ja vajaa 1,9 metriä leveä, joten tila selittyy melkoisilla ulkomitoilla.

Kia-Optima-2016-7

Moottoriksi Optimaan on tarjolla joko 1.7 litrainen diesel (141hv) tai kaksilitrainen bensa (163hv). Molempien yhteyteen saa seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston, joka on tarjolla ilahduttavasti jo hinnaston alkupään malleihin. Muutamaan mallivaihtoehtoon on tarjolla toki myös manuaali, mutta suosittelemme sen unohtamista jo heti kättelyssä – Optima on enemmän automaatti kuin manuaali.

Kia-Optima-2016-5

Ajossa Optima tuntuu pirteältä ja tehoa on tämän kokoiselle autolle aivan riittävästi. Meno kaupungissa tuntuu miellyttävän mukavalta, tosin jousitus on ehkä aavistuksen pintakova, mutta ihan ok.

Maantiellä Optima ei mene ihan kuin kiskoilla, mutta koeajokelikin asetti pieniä haasteita puuskaisen sivutuulen ja jääpolanteisen tienpinnan muodossa. Ohjaus ja alustan toiminta tarjoaa kuitenkin hyvät eväät miellyttävään työ- tai huvimatkaan.

Kia-Optima-2016-2

Hiljaisuudessa Optima on aavistuksen luokansa keskitason yläpuolella, mutta ei täysin hiljainen. Koeajoautossa olleiden nastarenkaiden ääni kantautui kyllä ohjaamoon, mutta ei missään tapauksessa ärsyttänyt. Itse valitsisimme Optiman kaveriksi kitkarenkaat, niin se olisi piste i:n päälle.

Optiman hinnat alkavat toimituskuluineen 30 000 eurosta ja ensimmäisenä tarjolla on diesel-manuaali. Malliston toisesta ääripäästä löytyy kahden litran bensa-automaatti kaikilla herkuilla, jonka hinta asettuu 45 000 euron tuntumaan.

Kia-Optima-2016-4

Optiman varustelista on pidempi kuin tämä artikkeli, joten siihen kannattaa tutustua rauhassa vaikka maahantuojan sivuilla. Emme huomanneet koeajon aikana mitään merkittävää varustepuutetta. Turvavarustus on kattava ja viihtyvyyteenkin on panostettu.

Uusi Kia Optima on mielenkiintoinen tuttavuus. Kuten hintaluokkakin kertoo, se ei aivan yllä premium-autojen tasolle, mutta sitä voisi kutsua vaikkapa budjettiluokan edustusautoksi.