Koeajossa uusi Nissan Leaf

Tesla Club Finlandin clubitapaamisessa Hyvinkään Sveitsissä oli esillä myös Nissanin uudistettu Leaf. Vuodesta 2010 valmistettua mallia on myyty jo 300 000 kertaa, joten ei auto voi ihan huono olla. Kun uusi malli on saanut suuremman 40 kWh akun, on se entistä kiinnostavampi.

Moottorissa on jerkkua 150 hevosvoimaa, joka kuulostaa Teslaan verrattuna naurettavan pieneltä lukemalta. Toki hintalappukin on erilainen, joten jostain on tingittävä. Käytännön ajossa mahtava vääntö liikkeellelähdettäessä aiheuttaa sen, että maantienopeuksiin saakka auto tuntuu huomattavasti samantehoista polttomoottoriautoa pirteämmältä. Käytännön suorituskyky piisaa useimmille.


Leafin yksi uutuus on e-Pedal, joka mahdollistaa jarrupolkimettoman ajon. Jalan nostaminen paitsi käynnistää regeneroinnin, myös käyttää jarruja ja pysäyttää auton. Ominaisuuden käyttö vaatii totuttelua, mutta se on onneksi kytkettävissä pois milloin tahansa.

En lähtenyt Leafin kanssa moottoritielle, jossa moottorin teho tulee esiin väkisin. Toisaalta rajallinen akkukapasiteetti tekee sen, ettei Leaf ole varsinainen matka-auto, vaan palvelee pikemminkin vaihtelevassa perusajossa. Esimerkiksi Helsingin ympäryskunnissa tällä ajaa nätisti työmatkat ja vähän ylikin, vaikkei työpaikalla olisi mahdollisuutta ladata akkua.

Katso videolta perehdytys miten uutta Leafia ajetaan. (Koeajovideo löytyy jutun lopusta.)

Uusi Nissan Leaf vai käytetty Tesla Model S?

Model S:ään vertaaminen lienee vähän epäreilua, koska autojen hintalappu ja ominaisuudet ovat eri planeetalta. Toisaalta vertailu on perusteltua, koska käytettyjä Model S:iä saa Euroopasta jo kolmosella alkavilla hinnoilla. Autoveroineen ja tuontikuluineen ollaan liki samoissa hinnoissa kuin mitä uusi Leaf maksaa.

Teslassa on enemmän voimaa, tilaa ja leluja. Tesla myös sopii paremmin pitkien siivujen ajamiseen, tarjolla on runsaasti etenkin 85 kWh malleja, joissa kapasiteettia on tuplat Leafiin nähden. Maantiellä Tesla jaksaa pidemmälle ja kattava Supercharger-verkosto takaa matkan jatkumisen.

Leafin etuna taas on se, että se on uusi, mikä on monelle tärkeä kriteeri. Leaf on myös kaupungissa hivenen ketterämpi. Ylläpitokuluissakin todennäköisesti tulee eroa Leafin eduksi, mutta arvon säilyminen esimerkiksi 3-4 vuoden päähän on jo tuuripeliä.

Edullisimmillaan Model S hintalappu alkaa jo kolmosella, joten se on taloudellisesti vaihtoehto uudelle Leafille. Ihan näin tuoretta mallia ei samaan rahaan saa! KUVA: Joose Luukkanen

Itse kallistuisin vauhdinnälkäni vuoksi Teslaan, vaikka yllätyinkin Leafista positiivisesti. Auto on sisustaltaan yllättävän siistin oloinen, jopa Teslaan verrattuna. Auto on kelpo perhekuljetin, mutta minä teen ratkaisuni sen perusteella mitä tapahtuu oikeanpuolimmaista pedaalia polkaistessa. Siinä Nissanilla on vielä takamatkaa.

Katso koeajovideo tästä!