Koeistuttavana Tesla Model 3

Tesla-Model-3

Tesla Model 3 pääsi lopulta esiin Suomessakin marraskuun lopulla. Esittelyaika tuli hieman puskista, mutta onneksi ehdin toiseksi viimeisenä päivänä pääkallonpaikalle tutustumaan uutuuteen. Vetokujalle oli tuotu malliston yläpään malli amerikanversiona, eli auto oli varustettu isolla akulla ja nelivedolla. Nyt nähdään miten uutuus vertautuu Ässään.

Kaunis auto

En ole pitänyt Kolmosta kuvien perusteella erityisen kauniina, kohtuulinjakkaana kuitenkin. Livenä auto sen sijaan puhuttelee vahvasti. Erityisesti kylkilinja on mieleinen. Jos jotain pitää moittia, niin kanssatutustujan toteamus sammakon näköisestä takapäästä pitää paikkansa. Hyvässä mielessä kuitenkin.

Tesla-Model-3-perä
Perä tulee tutuksi jos tehomallin kanssa lähtee kilpasille.

Auto on edelleen iso, vaikka sijoittuukiin kooltaan selvästi Ässän alapuolelle. Pituutta on 4,7 metriä, akseliväliä 2,9 metriä ja leveyskin jää peilit taitettuna juuri kahden metrin kapeammalle puolelle. Ei mahdu tämäkään Kuplan mitoilla tehtyyn talliin.


Tesla-Model-3-kylki
Kolmosen kylkilinja on nätti. Listat istuvat just eikä melkein, eli tuotannon tarkkuus on kehittynyt harppauksin.

Ovien kahvat toimivat eri logiikalla kuin muissa malleissa. Kahva ponnahtaa takaosasta painamalla esiin ja vaatii tietyn ranneliikkeen auetakseen kunnolla. Erikoinen ratkaisu, mutta kuulemma tähän tottuu.

Tesla-Model-3-kahva
Ovi aukeaa pienellä ranneliikkeellä. Toinen vaihtoehto on käyttää vain yhtä sormea.

Ovet ovat tässäkin karmitonta mallia. Hyvinhän nuo tuntuvat toimivan Ässässäkin, joten ongelmia tuskin on sensaatiouutisista huolimatta luvassa. Suurin osa käyttäjistä kuitenkin lämmittää autonsa sovelluksen kautta etukäteen, joten kostealla kelillä jäätyneet paikat ehtivät joka tapauksessa sulaa ennen ajoon lähtöä. Tätäkään autoa ei tarvitse skrapata.

Tilaa piisaa

Sisätiloihin tutustuminen alkoi säilytystiloista. Frunkki, eli etukontti on suuri ja sinne mahtuu heittämällä normaali käsimatkakoon matkalaukku. Frunkki ei ole ihan takavetoisen Ässän kokoa, mutta peittoaa kilpailevien merkkien näkemykset heittämällä. Sekä Jaguar I-Pacen että Audi E-Tronin luukut jäävät kakkoseksi, ja vaikkapa Hyundai Konasta frunkki puuttuu kokonaan. Frunkin käyttökelpoisuutta lisäävät kiinnityskoukut. Myös lasinpesunesteen täyttöaukko on nyt sijoitettu kätevämpään paikkaan.

Tesla-Model-3-Frunkki
Frunkki on tilava ja helposti käsillä. Koukut ovat aina kätevät vaikkapa kauppakassien pystyssä pitämiseksi.

Takakontti on sekin kokoluokassaan iso. Pohjan alla on lisää tilaa, ja välikannen poistamalla isokin matakalaukku mahtuu pystyssä matkaan. Kontissa on syvyyttä saman verran kuin Ässässä, mutta tasoitusta annetaan lastausaukon koossa. Kun penkitkin vielä kääntyvät, pystyy autossa kuljettamaan pitkääkin tavaraa. Retkeilykäytössä olen kuullut auton soveltuvan myös yöpymiseen penkit käännettyinä. Takakontti suljetaan Kolmosessa aina käsin, ja konttiperäisyydestä johtuen etenkin marraskuun kurakeleissä kätevää sähköistä avausta ei saa edes rahalla.

Tesla-Model-3-takaluukku
Tavaratila on pitkä. Housut likaantuvat kurakeleillä varmasti kun kurottelee perille asti. Selkänoja kaatuu kahdessa osassa, joten kaikenlaiset rautakauppareissutkin onnistuvat.
Tesla-Model-3-takaluukku
Takaluukun pohjan alla on lisätilaa reilusti.

Auto on oikeasti sedan ja lasikatto jatkuu takaikkunana alas asti. Korkean katon ja matalan penkin ansiosta takapenkillä onkin hyvin pääntilaa ja pitkä istuu mukavammin Kolmosessa kuin Ässässä. Penkkiä on moitittu jo liian matalaksi, eikä reistukea tosiaan ole. Kyllä täällä silti aikuinen istuu sen mitä pitää, ja leveyden puolesta kolmekin mahtuu. Tosin kaksi menee mukavammin, etenkin kun tarjolla on myös käsinoja mukitelinein. Lyhyen istunnon perusteella on turha sanoa muuta, kuin että Model 3 on takatilojen ja kuljetustilojen puolesta mainio perheauto. Jatkuvasti aikuisia kuskaava valitkoon sitten Äksän.

Tesla-Model-3-takapenkki
Takapenkki on mukava. Kaivattu käsinoja on löytänyt tiensä Kolmoseen ja mikä parasta, nyt takanakin on mukitelineet. Lattia on tasainen ja auto leveä, joten tänne sopii kolmekin tarpeen tullen.

Kuski viihtyy

Kuljettajan paikka on erinomainen. Mittaristo on korvattu kokonaan isolla näytöllä, joka on aiemmista malleista poiketen sijoitettu vaakatasoon. Ratkaisu on toimiva, ja kuuleman mukaan vaikkapa nopeusmittarin sijoitteluun tottuu. Käytännössä auto kulkee todennäköisesti joko autopilotilla tai cruisella, joten mittarinvilkuilu jää joka tapauksessa vähälle. Mittariston puuttumisen ansiosta näkyvyys eteen on erinomainen.

Tesla-Model-3-kuskin-penkki
Kuskin paikka on avara ja näkyvyyttä on mainiosti joka suuntaan. Penkki on mukava ja ratti sopii käteen. Ajoasento on helppo säätää mieleiseksi.

Kosketusnäytön ansiosta nappulaviidakko loistaa poissaolollaan. Ero Audin, Hyundain ja Jaguarin uutuuksiin on selvä; Model 3 edustaa helppokäyttöistä nykypäivää. Ajon aikana kosketusnäyttöä ei edes tarvitse räplätä ratin rullien ansiosta. Teslan käyttölogiikan oppii parissa päivässä ja sen jälkeen paluuta ei ole. Kosketusnäyttö on varmasti yksi myyntivaltti, koska kerran sitä kokeillut ei halua palata muiden merkkien valikkohelvettiin (käpy paloi kun vuokravolkkarissa ei meinannut saada mitään toimimaan epäloogisten valikoiden takaa).

Tesla-Model-3-hätävilkut
Ohjaamon ainoa perinteinen nappi kytkee päälle hätävilkut. Tästä lakisääteisyydestä tuskin pääsee eroon.

Ratin rullat toimivat mainiosti. Esimerkiksi ratin ja peilien säätö oikeaan asentoon on todella kätevää, koska säätö tehdään rullilla kädet ajoasennossa. Muiden merkkien kurottelu – tarkistus – kurottelu – tarkistus -rumba jää unholaan.

Tesla-Model-3-ratin-säätö
Ohjauspyörän asento säädetään ratin rullilla. Kun kädet ovat normaalisti ratilla, menee asento kerralla kohdilleen toisin kun kurottelua vaativissa viritelmissä.

Mainio oivallus on myös ilmastoinnin puhalluksen portaaton ohjaus haluttuihin kohtiin kojelaudassa. Säätö tehdään kosketusnäytöllä ja ilmavirtauksen voi suunnata just eikä melkein niin kuin haluaa. Mainiota!

Tesla-Model-3-tuuletus.
Ilmavirtauksen voi suunnata haluttuun suuntaan suoraan näytöltä.

Palaute Ässän säilytystiloista on otettu tosissaan. Auton keskikonsolissa on useampi kannellinen säilytyslokero sekä telakka kännyköille. Käsinojasta löytyy tuttuun tapaan mukitelineet molemmille ja sen lisäksi ovitelineet on selvästi suunniteltu juomapulloa silmälläpitäen. Nyt loppui rutina.

Tesla-Model-3-kuskin-ovi
Kolmosen ovi on saanut kaivatun säilytyslokeron. Lokeron etuosassa on mainio tila juomapullolle, joten nyt kesäisen lataustauon perussetille (eli kahville ja colalle) on molemmille tilaa käden ulottuvilla. Keskikonsolissa on useampi lokero lisää.

Suorituskyky piisaa

Kolmosen suorituskyky on riittävä. Ihan Ludicrous Ässien ja Äksien tasolle ei päästä, mutta tehomallin 3,5 sekuntia sataseen piisaa useimmille. Karvalakkimallilla kestää samaan nopeuteen 5,6 sekuntia, mutta tälläkin suorituskyvyllä ehtii täydessäkin lastissa täysperän ohi turvallisesti.

Tesla-Model-3-renkaat
Tesla Model 3 tulee tarjolle 18 ja 19 tuumaisilla vanteilla. Pienemmilläkin rengasprofiili on matalahko 235/45.

Aluksi myyntiin tulee isoakkuisia malleja, joiden toimintasäde on täydet 500 km. Käytännön ajossa päässee heittämällä yli 400 km raskaallakin kaasujalalla, joten perusajoissa ei tule mitään ongelmia. Etenkin kun latauspuoli on kunnossa…

Euroopan laajin latausverkosto

Kolmosen myötä rangerutina jää lopullisesti unholaan. Latausliitin on vanhemmista malleista poiketen eurooppalaisen standardin mukaista CCS-mallia. Liitintyypin ansiosta Suomesta löytyy nopeita latauspisteitä löytyy sadoittain alusta alkaen. Ja kun auto on vielä erittäin energiatehokas, on kilpailijoilla todella kova paikka pistää paremmaksi. Mikäli autoon tulee myös mahdollisuus CHAdeMO -adapterin käyttöön, pystyy auton lataamaan käytännössä kaikilla pikalatausasemilla.

Tesla-Model-3-latausliitin
Demoautossa oli vielä amerikanliitin kannen alla. Tesla Model 3 Owners Clubin sivuilta löytyi kuva eurooppaversioon modatuista liittimistä. Tuotantoversiossa CCS-tasavirtaliittimet tuskin jäävät suojattomiksi!

Teslan Supercharger -asemille lisätään Kolmosen myötä toinen latauskaapeli. Jäämme odottamaan avaako Tesla tämän jälkeen asemansa myös muiden merkkien autoille. Olisihan se tietyllä tavalla hauskaa nähdä CCS-lataava Audi tai Mersu Teslan latausasemalla…

Kannatti odottaa

Kolmonen on selvästi odottamisen arvoinen. Auto täyttää useimpien kuljetustarpeet, vaikka onkin Ässää pienempi (eihän sitä Ässän konttia saa täyteen mitenkään). Sisätiloilta auto on onnistunut, ja on varmasti ilo ajaa. Odotin mainiota autoa, ja täytyy sanoa odotusten jopa ylittyneen. Paljon parjatut laatuongelmat loistivat poissaolollaan ja vaikkapa osien sovitus oli kaikilta osin kohdillaan.

Tesla-Model-3-Pissapoika
Autossa oli opittu aiemmista. Esimerkiksi pissapojan täyttöaukon sijainti on paljon kätevämpi kuin Ässässä, jossa nestettä pitää lirutella kannen kaasunestejousen taakse.

Ensimmäisenä myyntiin tulee paremmin varusteltuja ja siten kalliimpia malleja. Hinnoista ei vielä ollut tarkkaa tietoa, mutta arvatenkin kolkutellaan S 75D mallin perushintaa. Kansanmalli tulee tarjolla vasta kun kalliimpien mallien suurin kysyntä on tyydytetty ja tuotantoa saatu kasvatettua edelleen. Elon Muskin tuoreiden nettikommenttien mukaan kansanmallin hinta olisi nykyisellä kustannustasolla 38-39 000 dollaria, joten vielä tarvitaan 10% kulukuuri ennen kuin perusmallia pystytään tarjoamaan alunperin luvatun 35 000 dollarin hintalapulla. Viimeistään silloin kun tähän päästään, niin Model 3 auto rikkoo ennätyksiä Suomessakin.

Tesla-Model-3-vieraat
Teslan uutuutta käytiin katsomassa bussilasteittain. Joka päivä oli jonoa. Kuuleman mukaan joku oli sivukorvalla kuullut varauksia olevan Suomeenkin nelinumeroinen määrä.

Model 3 herättää selvästi kiinnostusta. Poistuessani Teslalta pihaan pamahti bussilastillinen tutustujia. Ihmettelin hieman ikäjakaumaa, joten minun oli pakko huikata mikä oli näin kiinnostunut sähköautouutuudesta. Terveisiä vaan Salon sokkomatkailijoille, ilmeisesti Salossa ollaan vielä Nokian jälkeenkin ajan hermolla!