Kuinka alas voi vajota? Tämän avolava-auton katto viilettää jo vyötärön tasolla

Ruotsalainen Måns Hellström näki eräänä päivänä madalletun auton kuvan Facebookissa ja päätti siltä istumalta aloittaa oman autoprojektinsa. Hellström ei tyytynyt pelkästään madaltamaan auton alustaa, vaan osa autosta poistettiin, jotta siitä tulisi riittävän matala. Auton kattolinja on tätä nykyä noin normaalipituisen miehen vyötärön tuntumassa!

Hellströmin ajatuksena oli aluksi tehdä ratrod-tyyppinen avolava, jossa olisi muun muassa suuret renkaat ja iso diesel-moottori, mutta suunta muuttui eräänä päivänä, kun hänen ystävänsä soitti. Månsin ystävä tarjosi hänelle projektia varten Alfa Romeo 33:n bokserimoottoria ilmaiseksi ja tarjouksesta oli vaikea kieltäytyä. Moottori sai projektin aikana kylkeensä vielä Saabin Aero-mallin turbon ja VEMS:n polttoaineruiskujärjestelmän.

 


 

Chevroletin avolava-auton nokalle istutettu moottori sai jatkeekseen Volvo M40-vaihteiston ja Volvo 744:n muokatun taka-akselin. Koska autoa rakennettiin Ruotsissa, se sai vielä muitakin Volvon osia, kuten 144:n eturipustuksen ja -eturenkaat vanteineen. Takapäästä löytynee yllättäen Ford Transitin muokatut paripyörät. Chopattua koria ja voimalinjaa kannattelee kotikutoinen teräsrunko. Alustan korkeutta voidaan säädellä ilma-alustalla, edessä Ridetech 7cm säätövaralla ja takana Volvon kuorma-auton alusta 9mm säätövaralla.

Auton sisusta on niin ikään Måns Hellströmin ideoima ja se on tehty käsityönä, kuten koko autokin. Autoa on rakennettu vapaa-ajalla lähes neljän vuoden ajan ja välillä apuna ovat olleet myös hänen ystävänsä. Hellströmin haavena on saada jonain päivänä auto rahdattua Yhdysvaltoihin ja päästä ajamaan siellä.

Auto on nähtävillä tulevana viikonloppuna 29. – 30.9.2018 Jenkkiautonäyttelyssä Lahdessa.

Lisätietoja näyttelystä: www.jenkkiautonayttely.fi ja www.x-treme.fi