Kuinka käyttää krapulapäivä? Ajanvietettä kärsimyksen keskelle.

Kuva: "RL GNZLZ", Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Kuinka selvitä krapulapäivästä?

On ikävä mutta varsin hyväksytty asia, että miehet nauttivat alkoholin nauttimisesta aina silloin tällöin. Joskus nauttiminen menee liian pitkälle aamuyöhön tai jopa sinne aamun rajalle. Nukahtaminen on tämän jälkeen helppoa, toisin kuin herääminen. Kun liskojen yö on takana ja lintujen laulu repii aivot säpäleiksi, ovat hyvät neuvot kalliit.

Miten viettää krapulapäivä? Ensiksi kannattaa käyttää kaikki hyväksi todetut (joskin turhan hitaat ja tehottomat) keinot, joilla oloa saa sen verran helpotettua, että pienen ja vaatimattoman aktiviteetin harrastaminen sujuu jotenkuten. Varsinkin jos olet sitä tyyppiä, joka kärsii sieluun asti ulottuvasta morkkiksesta, on hyvä keksiä jotain ajanvietettä, joka vie ajatukset muualle edellisen illan uroteoista.

MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA

Lue eteenpäin ja selvitä parhaaksi kokemamme keinot parantaa oloa, huijata mieltä keskittymään muihin asioihin ja selvitä aina seuraavan yön yli. Tämän jälkeen olo on toivon mukaan jo hiukan parempi. Jos näin ei ole asian laita, suosittelemme luovuttamaan ja jättämään juomistouhut seuraavalle sukupolvelle.

Helpota oloasi poppaskonsteilla

Niin monta kuin on koskaan juomaveikkoja historian aikana elänyt, on myös keinoja krapulan tappamiseen. Menneiden aikojen kevyet kankkuset saatiin kukistettua levittelemällä ylleen hunajaa ja koivunmahlaa, mutta nykyaikaisten yön yli jatkuvien ja kofeiinin vahvistamien rilluttejen jälkeen tarvitsee turvautua tieteeseen.

Vaikka kenties väkevimmän kaltainen musta magia ja sielun myyminen tarpeeksi korkealla manalan hierarkiassa istuvalle pukkiukolle saattaa oloa keventää, joudumme myöntämään että osaamme neuvoa vain vähäisempiä rituaaleja. Ensimmäiseksi sellaiseksi suosittelemme niin isoa lasia vettä kuin pää vain kestää.

Suurin osa krapulasta johtuu nestehukasta, joten jos edellisenä iltana sopiva nesteyttäminen unohtui, nyt on jo hiukan liian myöhäistä. Veden juominen kannattaa silti aloittaa niin nopeasti kuin mahdollista, että tilasta pääsisi yli päivän tai parin sisään. Myös monet muut juomat auttavat, mutta kannattaa pysytellä terveellisemmissä vaihtoehdoissa, kuten vaikka Jaffassa.

Vettä kannattaa juoda tuplamäärä, jos kahvi maistuu, koska kofeiini aiheuttaa ylimääräistä nestehukkaa. Kahvikuppi tai kolme voi hyvinkin parantaa hillittömän päänsäryn. Jatkuva kahvin kittaaminen myös laskee jatkuvasta alkoholin kittaamisesta aiheutuvia harmeja, joten sitä voimme suositella itse kullekin.

Vesi on hyvä yhdistää myös matalatehoiseen särkylääkkeeseen. Suositeltujen pillereiden listalta löytyvät aspiriini, ibuprofeeni ja naproxen, koska nämä eivät aiheuta turhan paljon vaivaa maksalle. Tämä on tärkeää, koska kehosi on jo valmiiksi taipumassa vapaaehtoisesti kulauttamistasi myrkyistä. Paracetamol voi aiheuttaa maksavaurioita, joten jätä se kokonaan välistä.

Urheilu ei ole paha idea. Vaikka motivaatio voi olla jossain nollan alapuolella siinä kohtaa kun ryömit koristen kohti vessanpyttyä, hikoilu on hyvä keino poistaa tappavia aineita kehosta. Kun olo hiukan helpottaa, voit ottaa ilon irti vaikkapa kuntosalista tai paikallisesta pururadasta. Liikaa ei kannata kuitenkaan itseltään vaatia, vaan treeni kannattaa pitää hyvin kevyenä.

Keksi jotain muuta ajateltavaa

Päänsärky on äärimmäisen vaikea unohtaa, mutta kun pahin on ohi, voit käyttää mielesi hämmästyttäviä akrobaattisia ominaisuuksia ja kiinnittää huomiosi pois järkyttävästä tilastasi. Ihmismielellä on uskomaton kyky pystyä keskittymään johonkin asiaan, kunhan se ei ole millään tavalla rakentavaa tai hyödyllinen kenellekään.

Jokainen nykyaikainen ihminen tuntee parhaan konstin tylsyyttä vastaan. Kaiva kännykkäsi (joka toivon mukaan ei kadonnut yökerhon uumeniin) esiin ja ala selailemaan. Kunhan hurjimmat krapulakuvat on lähetetty kaikkien ihasteltavaksi, voi keskittyä selailemaan nettiä.

Netistä löytyy niin paljon aivotonta hupia, että siitä voisi kirjoittaa kokonaan oman artikkelinsa. Yksi hyvä tapa käyttää aikaansa on vaikkapa nettipelaaminen. Tätä voi harrastaa myös viattomasti esimerkiksi Farmvillen parissa, mutta pienillä panoksilla kolikkopelien pelaaminen on sopivan aivotonta hupia. Tutustu parhaisiin kasinobonuksiin täällä ja pidä hauskaa pelien äärellä.

Jos pelien näprääminen tuntuu ylivoimaiselta, vieläkin vähemmän interaktiivista viihdettä on netti pullollaan. Vaikkapa podcastit ovat loistava tapa unohtaa oma elämänsä ja kuunnella, kun muut, joilla on vielä hieman aivotoimintaa jäljellä, juttelevat keskenään. Samalla voi nautiskella vaikkapa alkoholin jälkihöyryjen aiheuttamasta kellumisen tunteesta sohvallaan.

Klikkaa auki Netflix tai Youtube ja voit katsoa vaikkapa tunnin mittaisia dokumentteja siitä, kuinka hampurilaisten syöminen lihottaa. Miljoonat huikeat luontodokumentit odottavat sinua. Jos jokin vie mielen muualle, niin se on luontodokumentin juontaja kertoo rauhallisella äänellä, kuinka leijonalauma saa kätevästi revittyä raajat irti paikalliselta puhvelilta.

Musiikin kuuntelu ei välttämättä sekään ole huono ajatus. Musiikkivideoihinkin pystyy keskittymään aivan eri tavalla krapulassa. Kaikki yllättävät käänteet ja huikeimmat tahdinmuutokset tuntee suoraan vatsanpohjassa. Voi olla, että opit uudelleen arvostamaan jotain mennyttä biisiä, jonka olet jo ehtinyt kuuntelemaan puhki.

Roskaruoka ei ole koskaan hyväksi, mutta se on loistava idea krapulassa. Vaikka terveelliset keitot ja kasvikset eittämättä olisivat terveellsempiä, mättöpizza tai kebab-rulla ovat juuri sitä, mitä krapulaisen arpeutunut mieli kaipaa. Mielihaluilleen antautuminen ei välttämättä ole huono ajatus, paitsi jos satut olemaan krapulassa joka päivä

Pieni kävelyretki, vaikkapa juuri edellä mainitun kebabin hakemiseksi, ei ole huono ajatus. Maailman näkee aivan uusin silmin, kun värit ovat jännittävän kirkkaita ja äänet yllättävän kovia. Rauhaisan luonnon äärellä käppäily ja raittiista ilmasta nauttiminen syvän hiljaisuuden vallitessa on hyvä tapa unohtaa kehon kärsimys.

Paras tapa on kuitenkin edelleen mainitsematta. Monet vaivat lähtevät sillä millä ne tulivatkin. Ota olut tai pari tasoittaviksi ja hipsi takaisin sänkyyn, kun krapula alkaa muistuttamaan hiukan enemmän päiväkänniä. Harvat maailman ongelmat ratkeavat piiloutumalla peiton alle ja nukkumalla, mutta tämä on yksi niistä. Suosittelemme noin 14 tunnin yöunta ennen ja jälkeen krapulapäivän, jos suinkin mahdollista.

Yhteisöllinen krapula – Itke, ruikuta ja sorra heikompiasi

Tavallisen krapulan selättämiseen löytyy toki konsteja, mutta päätimme ottaa mukaan myös erityisen nootin Yhteisöllisen Krapulan kukistamisessa. Monesti juominen suoritetaan porukalla ja usein myös herätään enemmän tai vähemmän saman porukan kanssa vähemmän juhlallisissa merkeissä. Tähän kuuluu omat sosiaaliset kuvionsa.

Ihmiset ovat pitkän evoluutiohistoriansa aikana onnistuneet kehittämään toinen toistaan hämmästyttävämpiä selviytymismekanismeja kriisitilanteisiin. Mikään ei ole hauskempaa kuin herätä yhdessä muiden krapulaisten kanssa ja jakaa fiiliksensä ihan paikan päällä. Tämän matalaotsaisen sosiaalisen tilanteen luomia mahdollisuuksia ei kannata aliarvioida.

Varsinkin syvällä pahanilkinen taipumus kiusata vähemmän hyvin illasta selviytyneitä mekkaloimalla ja kettuilemalla on hyvin mielenkiintoinen. Jos jollakin on tarpeeksi energiaa valittaa siitä, kuinka kurja olo oikein onkaan, ansaitsee hän luonnollisesti kaksi kertaa enemmän kiusaamista. Todella maassa olevat eivät uskalla paljastaa olevansa hereillä.

Ruikuttaminen ei teknisesti ottaen paranna kenenkään oloa, mutta se antaa muille paikallaolijoille loistavan tilaisuuden parantaa omaansa. Jos jollakin on hirveä olla, toisella on luonnollisesti heti vielä pahempi. Fiilisten vertailussa riittää hupia ainakin siihen asti, että joku jaksaa nousta keittämään kahvia.

Jos joku paikallaolijoista sattui olemaan kuskina tai jostain muusta perverssistä syytä täysin selvin päin, nyt on loistava tilaisuus imuroida. Samalla voi harrastaa myös hyväntahtoista moralisointia ja kommentointia edellisen illan tilanteista, joilla saa hiukan kohennettua muiden morkkistiloja.

Kommentoi Facebookissa



Kommentoi

Kommentoi Jokamies.fi:ssä

Please enter your comment!
Please enter your name here