Kun painonsäästö on elämä – hiilikuituinen turbo

Sen jälkeen kun autoa on kevennetty hiilikuituisilla korinosilla, poikittaistangoilla ja penkin rungoilla onkin aika siirtyä konehuoneen puolelle. Miltä kuulostaisi hiilikuituinen turbo? No hyvältä tottakai.

Tämän vuoden SEMA Show:ssa, joka järjestettiin loka-marraskuun taitteessa Las Vegasissa, yksi ehdottomasti kovimmista jälkimarkkinointiosista oli TurboZentrumin osastolla komeillut hiilikuituinen turbo. Painoa möhkäleellä oli naurettavat 2,9 kiloa kun vastaavanlaiset ”perinteiset” teräksiset versiot painavat kutakuinkin neljä kertaa enemmän. Esillä olleen turbon tehontuotto riittää n. 850 hevosvoimaan saakka, joten ihan kivasta föönistä on kyllä kyse.

Ai miinuspuolet. No ehkäpä se, että ihan halpaa lystiä ei lähestulkoot 100% hiilikuituinen turbon hankkiminen ole. Suoraa hintaa ei TurboZentrumin verkkosivuilta löytynyt, mutta esillä olevan turbon sanottiin lähtevän n.19 000 dollarilla. Mutta toisaalta kun mennään aivan äärirajoille ja tuhannesosasekunnit alkavat olla ratkaisevia, niin siinä vaiheessa alkavat ne muutamankin kilon säästöt olla tarpeen.


TurboZentrum on saksassa toimiva itsenäinen yritys joka korjaa sekä huoltaa turboja. Heillä on vahva osaaminen alalta ja näin ollen myös eksoottisemmatkin kokonaisuudet ovat mahdollisia. Hiilikuituista turboa ei ole heillä (vielä) hyllytavarabna, vaan kaikki tehdään tilauksesta räätälöitynä juuri asiakkaan tarpeiden mukaan.

Käy tsekkaamassa lisää www.turbozentrum.de

Kirjoittanut: Janne Kinnunen