Kun työmiehestä tuli herra – Sympaattiset kulkupelit

Volkswagen T1 (1949-1967)

Allekirjoittaneelle yksi Volkswagenin kiehtovimmista tuotoksista on yhtiön seuraavana tuotantoon päässyt siviilimalli Kuplan, eli Type 1:n jälkeen. Tämä loogisesti nimetty Type 2, ja myöhemmin selkeyden vuoksi uudempien mallien johdosta koodin T1 saanut paketti-ihme sai päivänvalon tuotantolinjalla vuonna 1949. Seuraavana vuonna esitelty sympaattinen pikkubussi-versio sai Suomessa lempinimen Kleinbus, Saksassa hemmottelunimen ”Bulli” ja universaalisti Volkkarin paku muistetaan usein ”hippibussina”.

Auto oli sodanjälkeisen Saksan vastaus huutavaan pulaan kunnollisesta tavaran- ja ihmisten kuljettamiseen kykenevästä ajoneuvosta. Konsepti oli ilmeisen onnistunut, sillä Kuplan tapaan paku saavutti suuren suosion ympäri maailman. Helposti lähestyttävä ulkonäkö yhdistettynä aikanaan erinomaiseen käytännöllisyyteen, ketterään kokoon ja kilpailijoiden heikkoon tarjontaan nostivat Volkkarin pian myyntitilastojen kärkeen.


Volkswagen ymmärsi hyvin pian käsissään olevan jo yrityshistoriansa toisen kultakimpaleen, jolloin eri variaatioita samasta teemasta alkoi putkahdella käyttötarpeen mukaan. T1 taipui niin tehdasvarustelluksi ambulanssiksi, dobbel-tyyppiseksi lavapakettiautoksi, kuin malliston huipulle saaduksi 23-, ja myöhemmissä malleissa 21-ikkunaiseksi Sambabussi-malliksi.

Mikä sitten tekee antiikkisesta saksalaisesta pakettiautosta niin kiehtovan ja ihmeellisen? Yleensä kun puhutaan vanhoista autoista, joiden nykyinen arvo saavuttaa parhaimmillaan maagisen sadan tuhannen dollarin rajan keskustellaan ihan jostain muusta kuin aikansa työväenluokkaisesta arkiautosta. Sambabussi on melko ainutlaatuinen esimerkki kulkupelistä, joka on varsin haluttu muun kuin alkujaan korkean myyntihinnan, urheilullisuuden, arvostetun merkin, huippuharvinaisuuden tai muun perinteisen syyn takia.

Volkkarin pakuja on kaivettu raatokuntoisina ties minkälaisista soista, navetan takaa ja pelastettu romuttamon periltä tasajalkaa hyppien. Juuri tällaisen aikansa arkisen käyttöesineen nouseminen arvoon arvaamattomaan on kiehtovaa. Samalla esitän itselleni kysymyksen, mihin kaavailemani seuraavan Bullin pienoismallin asettaisin hyllyssäni. Tulisiko se metsänvihreän Polizei-miehistönkuljetuspakun viereen, vai kenties vaaleansinisen Porsche-Volkswagen -huoltoauton seuraksi? Tällaiset nostalgiaa tihkuvat aikansa valokuvista ja elokuvista tutut sympaattiset kuljetuslaitteet johdattavat stressaantuneen mielen jonnekin aivan toiseen aikaan ja paikkaan nykyajan hektisestä elektroniikkahelvetistä.

Kuvalähteet:

https://assets.hemmings.com/blog/wp-content/uploads//2014/11/145955-0001-h.jpg

https://www.motorpasion.com/galeria/vw-t1-electrica/7/

https://farm3.static.flickr.com/2945/15420672515_9573f0b861_b.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/355538.jpg