Kunnioitusta herättävä telaketju-Samara on kuin tehty Siperian jäisiin oloihin.

Vuonna 1997 julkaistussa kohua herättäneessä ihmisten yliajopelissä Carmageddonissa oli toisen maailmansodan sotapäällikön Heinz Faustin ohjastama Mercedes-Benz SL:n ja SLK:n ristisiitos, joka oli härskisti nostettu telaketjuille helpottamaan kilpakumppaneiden murskaamista. Kun samaisesta pelistä löytyi vielä maastoautoversio vanhasta kunnon kantti-Ladasta ei voi välttyä epäilemästä onko peliä joskus pelailtu Siperian suunnalla.

Andrey-niminen asukas Siperian Omskista on nimittäin rakentanut jo kertaalleen hylätystä vanhasta Lada Samarasta melkoisen telaketjuhirviön sikäläisiin vaativiin olosuhteisiin. 50-asteen pakkasessa valtavien lumikinosten keskellä olisi jo Lada Nivallakin vaikeuksia selviytyä. Niinpä automekaanikkona työskennellyt Andrey päätti luoda jotain vieläkin radikaalimpaa.

Tämä kumpi väistää –kisassa melkoisen inhottava Samara kantaa luojansa antamaa nimeä T-210099. Auton rakentaminen kesti vain puolitoista kuukautta, joten asialla on selvästikin ollut osaava kaveri. Andreyn apuna oli hänen keräämänsä iso varasto tarvittavia mekaniikkaosia, joista suurin osa oli peräisin Uazeista ja Mosseista. Laitteen huiput ovat 65km/h ja kulutus 16l/100km, eli löpöntarve on moneen venäläiseen työkoneeseen nähden vielä maltillista. Kuvista päätellen miekkonen hyödyntää Ladaansa myös lumen kolaamisessa. Viime lumitalvea muistellessa olisi kyllä käyttöä Suomessakin moiselle panssari-Ladalle!


Vanhasta Carmageddon pelistä löytyvät niin Mercedesin telaketjuversio kuin viikatteella varustettu isopyöräinen Ladakin.