Kurvaa Kangasalle 2019 -tapahtumassa nähtiin monia 1970-luvun arjen klassikoita

Kangasalan Mobiliassa kesäkuun alussa järjestettyyn uuteen autotapahtumaan kerääntyi lauantaiksi useita kymmeniä klassikko ajoneuvoja. Päivä oli epävakainen, mutta lämmin. Iltapäiväksi oli odotettavissa ukkosta ja sadetta, mutta tämäkään ei haitannut erinäköisillä harrasteajoneuvoilla paikalle kertyneitä harrastelijoita sekä katselijoita. Automuseo Mobilian piha sopi tapahtuma paikaksi loistavasti puitteillaan. Oli grilliä, lapsille kiipeilytelineitä ja sisällä vielä erillinen ruokatarjoilu. Palkintojakin jaettiin ja mikä mukavinta, tapahtuma oli ilmainen ulkoilmatapahtuma.

Tapahtumalla oli tarkoitus saada paikalle erityisesti 1970-luvun ihmisten arjessa käytössä olleita kulkupelejä. Idea oli varsin toimiva ja ihmisten kiinnostus tuon ajan kulkupeleihin oli saattanut paikalle myös kesälomalaisia mökeiltään ihmettelemään ja viettämään leppoisaa lauantai päivää.

Autoharrastajan vinkkelistä katsottuna paikalla oli myös todellisia harvinaisuuksia ja autotehtaiden luomuksia, joita toimittajakaan ei ollut Suomessa nähnyt missään aikaisemmin. Tapahtuma oli varsin piristävä lisä kesän tapahtuma tarjontaan ja toivottavasti se saakin jatkoa myös ensi kesänä!


Ajoneuvot vaativat valtavia määriä aikaa, kuten kaikki harrastajat tietävät. Jos autoja ei harrasta tai taidot eivät itsellä riitä kunnossapitoon tai korjauksiin, voi aina turvautua tuttuun tai klassikkoajoneuvojen korjauksiin erikoistuneeseen firmaan.
Seuraavien juttujen kautta selviää, mitä rakkaiden kulkupelien eteen on oltava valmis tekemään, jotta ne saa nuolemaan suomalaisia pikiteitä.

Pontiac Bonneville 455 1970. Omistaja, Jarmo Tervonen, Uusikaupunki.

Tämä auto on tuotu Yhdysvalloista 2015, jonka jälkeen Jarmo Tervonen hankki sen itselleen.

– Maileja autoon on kertynyt 70000. Auton tekniikkaan ei ole tarvinnut tehdä mitään, mutta esimerkiksi kaikki lokasuojat on uusittu kokonaan ja kori maalattu uudelleen. Etupuskuri on myös vaihdettu, joka on kolmesta eri osasta tehty. Kaiken kaikkiaan puskurilla on painoa ainakin 15kiloa. Löysin Ebaysta aikani etsittyäni alkuperäiset vilkut. Autosta löytyy myös ilmastointi sekä vakionopeudensäädin. Tätä mallia on tehty kaiken kaikkiaan 3500kpl. Hankin auton täysin ajoa varten, Jarmo Tervonen kertoo.

Bonnevillessa on alkuperäinen väri. Sisustassa on myös alkuperäiset sävyt. Tervosen kertoman mukaan penkkejä olisi kuitenkin vaihdettu jossakin sen historian vaiheessa. Mielenkiintoisin osa autoa on sen nokkamaski. Se on jakanut mielipiteitä vuosien saatossa. Se, miten General Motorsilla aikoinaan on mietitty Pontiacin markkinointipuoli, on otettu melkoisia riskejä maskin suunnitteluun liittyen, kun ajattelee esimerkiksi Chevroletin, Cadillacin tai Buickin tuon ajan full-size -malleja.


1960-70-luvun Pontiaceissa on kuitenkin jokin tietty kipinä, joka erottaa ne ulkoisesti muista General Motorsin merkeistä. Tietyt tehtaan tuon ajan mallit eivät ole ehkä kyenneet Impalan ja Bel Airin kaltaisille myyntimenestyksille, mutta niistä on silti tullut suosittuja ajoneuvoja jo 70-luvulla ja jälkeenpäin löytäneet myös autoharrastajat ja keräilijät.

Bentley S1 1958. Omistaja Kari Vuori, Kangasala.


Auto on ollut Kari Vuoren omistuksessa jo 20vuotta. Hän on Bentleyn toinen omistaja Suomessa. Vuori kertoo, ettei ole vaihtanut autoon kuin renkaat.

– Toki myös kuluvia osia näihin, kuten kaikkiin vanhoihin autoihin pitää vaihtaa aika ajoin. Tässä Bentleyssä on suora kutos kone ja kuten aina aikaisemminkin Rolls Royce ja Bentley malleissa, hevosvoimat on ilmoitettu teknisisissä tiedoissa yhdellä sanalla, riittävät, Kari Vuori kertoo.

Hankkiessaan auton, Vuori kertoo auton mukana tulleen auton kuljettajan hatun.

– Tällä autolla ei yleensä omistaja itse ajanut vaan hänellä oli oma kuski. Bentleyhin on hyvin vaikeata löytää varaosia ja myös kallista, koska näitä on tehty paljon vähemmän kuin esimerkiksi tiettyjä amerikkalaisia automalleja.

Yhteyksiä ulkomaille on monesti oltava alan harrastajiin, jotta jokin kulutusosa löytää paikkansa omistajan hankkimaan kulkupeliin. Voi joutua myös matkustamaan paikan päälle tarkistamaan osa, jottei tule ostettua sikaa säkissä. Suurin osa autoharrastajista tietää toisensa, joten osien ja yhteyksien pitäminen on helpompaa, nopeampaa ja ennen kaikkea turvallista. Huijatuksi tulemisen vaara on aina olemassa, mutta jos tietää keneltä osia hankkii, ei vaaraa ole. On kuitenkin oltava valmis maksamaan osista ylimääräistäkin, koska kuten tämäkin Bentley, osien ja auton arvo kasvavat joka vuosi.

Bentley S1 -mallia valmistettiin vuosina 1955-1959 neliovisena Saloon mallina sekä kaksiovisena Coupena yhteensä ainoastaan 3538kpl. S1 malli tuli markkinoille R-type mallin jälkeen, jolloin S1:een tehtiin pieniä muutoksia. Muun muassa korisuunnittelussa pyrittiin siihen, että kattolinja suunniteltiin matalammaksi ilman, että sisätilojen korkeus muuttui. Rengasvälistä tehtiin myös kolme tuumaa pidempi. Mallia tehtiin kuitenkin myös lyhyempänä versiona aluksi. Jousitus suunniteltiin pehmeämmäksi sähköisellä taka vaimentimien säätimellä. Ohjaus suunniteltiin myös pehmeämmäksi ja koska moottoria suurennettiin vääntävämmäksi 4,9litraiseksi, oli koko jarrumekanismi kehitettävä voimakkaammaksi. Autossa oli vakiona 4-lovinen automaatti.

Tapahtumassa nähtiin muun muassa myös seuraavanlaisia ajoneuvoja: