Kuuden miljoonan dollarin LaFerrari Aperta vietiin äärirajoilleen italialaisella mutkatiellä

Kerroimme viime marraskuussa kanadalaismiljonääri Josh Cartun hankkimasta valkoisesta LaFerrari Apertasta. Jo ”tavallinen” LaFerrari kuuluu hyperautojen ehdottomaan kermaan, mutta avokattoinen Aperta on vielä kertaluokkaa eksklusiivisempi. Niitä valmistettiin vain 200 kappaletta, ja lähtöhinta oli Atlantin toisella puolella reilut kaksi miljoonaa dollaria. Kysyntä ylitti kuitenkin tarjonnan, ja hinnat ovat siksi pompsahtaneet vieläkin huimemmalle tasolle.

Tällä hetkellä avomallisesta LaFerrarista joutuisi pulittamaan noin 5,5-6,5 miljoonaa dollaria, jos sellaisen haluaisi omakseen. Auto on siis arvokkaampi kuin esimerkiksi Bugatti Chiron, yksikään Koenigseggin malli tai juuri esitelty Pagani Huayra Roadster, ja niinpä suurin osa LaFerrari Apertoista pölyttyy keräilijöiden talleissa odottamassa vieläkin kovempaa arvonnousua.

Josh Cartu ei kuitenkaan kuulu näihin omistajiin. Mies ajaa kilpaa Ferrari Challengessa, joten siviiliautotkin saavat kunnolla kenkää hänen käsissään. Nyt superautoista YouTube-videoita tekevä Marchettino pääsi Cartun hyper-Ferrarin kyytiin italialaisella mutkatiellä, joka kiemurtelee maalauksellisten kukkuloiden lomassa.


6,3-litraisen vapari-V12:n ja sähkömoottorin yhdistelmästä irtoaa lähes 1000 hevosvoiman kokonaisteho, joten kyyti on välillä aika hurjaa. Tien kapeus ja muu liikenne asettavat toki rajoituksia Cartun kaasujalalle, mutta aika ajoin mies pystyy väläyttämään auton potentiaalia ja viemään LaFerrarin lähelle äärirajojaan yleisellä tiellä.

V12 laulaa kuin Pavarotti, ja avoautossa soundista pystyy nauttimaan vielä umpimallia intensiivisemmin. Kyydissä istuvan Marchettinon ilmeet ovat näkemisen arvoiset, kun Cartu pääsee välillä polkaisemaan hybriditykin kaasun pohjaan. Ja kun ollaan Italiassa, muut tielläliikkujatkaan eivät varmaan pistäneet pahaksi pientä revittelyä maan kansallisaarteella. Nopeusmittarin näyttö on kuitenkin blurrattu varmuuden vuoksi, jotta virkavallan kanssa ei tulisi ongelmia jälkikäteen.