Kuusi autoa menneisyydestä, joihin kaikkiin sai massiiviset spoilerit.

  1. Plymouth Superbird / Dodge Daytona 1970

Kun puhutaan autojen isoista takaevistä, ei voi olla unohtamatta yhtä kaikkien aikojen varhaisinta jättimäisen takaspoilerin esitellyttä automallia. Kyseessä on tietenkin auto, joka pohjautuu Moparin vuonna 1970 suvereenisti hallitsemaan Nascar-kilvanajoon. Superbird oli aikansa villeimpiä muskeliautoja, ja auton jäätävän kokoinen takasiipi todellakin tuo kaivattua downforcea mittarin kavutessa 200 km/h paremmalle puolelle.


  1. Ford Escort Cosworth 1992

Kotoisampi Kossu-Esko toi paria vuotta aikaisemmin esiteltyyn viidennen sukupolven Escorttiin kaivattua räyhäkkyyttä ja suorituskykyä. Takaikkunan näkymät mukavasti tuhonnut siiveke oli asiaankuuluvasti kookas, mutta ah sitäkin seksikkäämpi näky.

  1. Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II

Bemarin jyllätessä 90-luvun taitteessa M3-mallillaan oli perusekonomi-Mersuunkin saatava lisää katu-uskottavuutta. Vastaus huutoon oli Cosworth-pohjainen Evolution II tehoversio, jonka takasiivestä olisi saanut hyvänkokoisen auringonvarjon. Tämä tapahtui aikaan, jolloin AMG-kirjaimista ei ollut vielä tullut nykyajan hillittynhallittua, ja tarkkaanmietittyä imagonrakentelua. Tämä hormoni-Mersu oli vielä raikasta revittelyä aikansa juppipankkiirien luxusautojen joukossa.

  1. BMW 3.0 CSL

Jo ennen Ämmä-Bemareita oli olemassa räyhäkästä matkantekoa baijerilaisen kyydissä. Tämä varsinainen Batman-auto oli yksi kourallisesta touring car -kilpasarjan autojen siviiliversioista, jotka oli tehty BMW:n ratamenestyksen innoittamana.

  1. Porsche 911 Turbo

Vuonna 1974 Pariisin autonäyttelyssä esitellyn 911 Turbo mallin jälkeen Porsche ei ollut enää entisensä. Valmistaja otti aimo askeleen lähemmäksi machomeininkiä tällä varsin onnistuneella pullisteluversiolla klassisesta automallista. Auton takaosasta löytyvä ”valaanevä” on yksi kaikkien aikojen ikonisimmista takaspoilereista.

  1. Toyota Supra 1993

Japanilaisten vastineista tunnetuimmat kiihtyville siipimarkkinoille 90-luvun alussa lienevät Honda NSX ja Toyota Supran neljäs korimalli. Toisin kuin osassa siivekkäitä autoja Supran tyylikkäästi kokonaisuuteen integroitu takasiipi todellakin painaa autoa alaspäin kovemmilla nopeuksilla. Siipiniekka on sittemmin päässyt nauttimaan kulttistatusta ja suurta suosiota mm. driftaajien parissa.