Lada esitteli rohkean maasturikonseptin – onko tässä tulevaisuuden Niva?

Lada Niva on kuulunut yhä harvalukuisemmaksi käyvään aitojen maasturien joukkoon jo vuodesta 1977 lähtien. Nykyään 4×4-nimellä myytävä elävä legenda on pysynyt koriltaan lähes muuttumattomana koko historiansa ajan, mutta tekniikkaa on sentään päivitetty ajan saatossa uusimpien normien mukaiseksi. Pahasti vanhentumaan päässeen auton loppu lähestyy kuitenkin vääjäämättömästi, ja Lada on jo vahvistanut kehittävänsä Nivalle seuraajaa.

Nykyään Renault-Nissan-allianssiin kuuluva Lada on esitellyt viime vuosina varsin lennokkaan näköisiä tutkielmia, ja merkin uusimmat tuotantomallitkin ovat kaukana entisaikojen kanttityylistä. Nyt Lada paljasti Moskovan autonäyttelyssä 4×4 Vision -nimisen konseptin, joka antaa ainakin nimensä perusteella esimakua Nivan seuraajasta. Autossa on suhteellisen pysty tuulilasi ja lähes vaakasuorassa oleva konepelti kuin kunnianosoituksena vanhalle Nivalle, mutta muuten kaikki on uutta.


Lokasuojia dominoivat rohkeasti muotoillut syvennykset, ja takaovet on piilotettu taitavasti kyljen linjoihin. Maski toistaa puolestaan X-kirjaimen muotoja Ladan nykytyylin mukaisesti, ja pohjapanssarimaiset koristeet ympäri autoa kertovat tutkielman maastokelpoisuudesta. Konseptin 21-tuumaiset pyörät viestittävät toisaalta siitä, että auto on suunniteltu enemmän asfalttiviidakon ehdoilla. Pirteä linja jatkuu sisustassakin, jota koristavat kirkkaanoranssit tehosteet, harmaat yksityiskohdat ja alumiiniset koristeosat. Tietoviihdejärjestelmän ruutu on integroitu keskelle kojelautaa ilmasuulakkeiden väliin, ja mittaristo on nykytyyliin digitaalinen.

Muita herkkuja ovat mm. kaksialueinen ilmastointi, tunnelmavalaistus ja lasinen panoraamakatto. 4,2 metrin pituinen auto on kuulemma tehty spesiaalipohjalevyn varaan, ja konsepti on ainoastaan 10 senttiä lyhyempi kuin äskettäin markkinoille lanseerattu toisen sukupolven Dacia Duster. Dacia edustaa Renault-Nissan-allianssin budjettilinjaa, mutta Lada käyttää ainakin tutkielmassaan automaattivaihteistoa. Esikuvan velvoittamaa maastokelpoisuuttakaan ei ole unohdettu, ja niinpä 4×4 Vision -konseptin vaihdelaatikosta löytyvät maastoajoonkin sopivat välitykset. Ominaisuuksia asfalttiteiden ulkopuolella parantavat myös lyhyet korinylitykset edessä ja takana sekä reilu maavara.

Tutkielman voimanlähteestä ei ole sen sijaan kerrottu vielä mitään. Jos auto etenee sarjatuotantoon asti, sitä vauhdittavat todennäköisesti Dacian tai Renaultin mallistosta tutut moottorit. Pidämme peukkuja sen puolesta, että Nivan seuraaja pysyy aitona maasturina klassikkomallin tapaan, koska maailmassa on jo aivan tarpeeksi maastoautoa esittäviä city-SUV:eja.