Lamborghini kehitti kilpurin katumaasturistaan – Urus ST-X:llä kisataan sekä asfaltilla että maastossa

Lamborghini sai monen urheiluautofanin aamukahvit lipsahtamaan väärään kurkkuun, kun legendaarinen italialaismerkkikin lähti viime vuonna mukaan jatkuvasti suosiotaan kasvattavaan katumaasturien luokkaan. Lisämoitteita sateli siitä, että Urukseksi nimetty SUV tehtiin yhteiselle perusrakenteelle VW-konsernin monien muiden katumaasturien kanssa. Urus on kuitenkin asemoitu niitä rutkasti sporttisemmaksi, ja sillä on myös esikuvansa Lambon kunniakkaassa historiassa.

Urheiluautovalmistajan valikoimaan kuului nimittäin jo 1980-luvulla LM002-niminen aito maasturi, joka jäi kuitenkin todelliseksi harvinaisuudeksi. Uruksen pitäisi sen sijaan vastata jatkossa leijonanosasta merkkinsä myynnistä, ja auton tilauskirjat ovat jo täyttyneet todella lupaavasti. Lamborghini haluaa korostaa jatkossakin SUV:nsa sporttista puolta, ja niinpä Uruksesta esiteltiin nyt ST-X:ksi nimetty kilpurikonsepti. Sen kehitystyöstä vastaa Lambon Squadra Corse -kisaosasto, joka paljasti juuri kilpahenkisen tutkielman Aventadorin pohjalta.

Urus ST-X on maalattu mattapintaisella Verde Mantis -vihreällä, joka korostaa auton aggressiivisia muotoja. SUV on saanut myös ilmanpoistoaukoilla varustetun hiilikuitukonepellin, isommat ilmanottoaukot, keskimuttereilla kiinnitettävät 21-tuumaiset vanteet Pirellin renkailla, hiilikuituiset peilinkotelot, pienen takasiiven sekä racing-tyyliset pakoputkenpäät. Sisustaakaan ei ole jätetty ennalleen. Se on varustettu FIA:n hyväksymillä turvavarusteilla, kuten teräksisillä turvakaarilla, sammutusjärjestelmällä ja FT3-tyyppisellä bensatankilla.


Autoa on myös onnistuttu keventämään peräti 25 prosentilla katuversioon nähden, eli vaa’an pitäisi näyttää ”vain” alle 1649 kilon lukemaa. Moottoriin ei ole kuitenkaan koskettu, eli myös kilpuria vauhdittaa 650 hevosvoiman kokonaistehon ja 850 newtonin maksimiväännön tuottava nelilitrainen tuplaturbokasi. Suorituskyvystä ei ole kerrottu vielä mitään, mutta jo katumalli kiihtyy nollasta sataan 3,6 sekunnissa ja yltää 305 km/h:n huippunopeuteen.

Urus ST-X -konsepti nähdään ensimmäistä kertaa tositoimissa ensi vuoden loppupuolella Lamborghini World Finals -tapahtumassa. Tämän jälkeen autoa valmistetaan pieni erä, koska sen ympärille on tarkoitus luoda oma kilpasarjansa kaudelle 2020. Sarjan kisoja ajetaan FIA:n hyväksymillä radoilla sekä Euroopassa että Lähi-idässä, ja niiden erikoisuutena on asfaltin yhdistäminen maastoon. Näin crossoverin pitäisi päästä näyttämään parhaat puolensa myös kilpailukäytössä.