Lamborghinin ensimmäinen hybridi on tässä – sähköavusteisessa ”Salamassa” on edelleen myös vapari-V12

Vapaasti hengittävä V12 on kuulunut Lamborghinin voimanlähdetarjontaan merkin perustamisesta, eli vuodesta 1963 lähtien. Tätä nykyä kaksitoistasylinteristä täysmoottoria hyödynnetään Lambon Aventador-lippulaivassa, jossa siitä irrotetaan parhaimmillaan 770 hevosvoimaa. Vapari-V12:n loppu uhkaa kuitenkin lähestyä vääjäämättä jatkuvasti kiristyvien päästömääräysten takia, joten Lamborghinin täytyy keksiä uusia ideoita pitääkseen perinnemoottorinsa hengissä.

Ratkaisu löytyy hybriditekniikasta, eli V12:n pariksi asennetaan sähkömoottori seuraavan sukupolven Aventadorissa. Tekniikasta saadaan esimakua jo nyt, kun Lambo tuo Frankfurtin autonäyttelyn parrasvaloihin Sián-nimisen uutuuden, jota valmistetaan vain pieni erä. Auton nimi tulee merkin kotiseutuna toimivan Bolognan murteesta, jossa se tarkoittaa salamaa. Siánin valmistusmäärä, eli 63 yksilöä juontaa puolestaan juurensa Lamborghinin perustamisvuodesta.


Sián ei ole täysin uusi, vaan sen pohjana on käytetty jo kahdeksan vuoden ikään ehtinyttä Aventadoria. Superauton 6,5-litrainen V12 yhdistetään mietoon hybridijärjestelmään, jonka ansiosta huipputeho on kohonnut peräti 819 hevosvoimaan. Hybridissä hyödynnetään 48 voltin sähköjärjestelmää ja yksinään 34 heppaa tuottavaa sähkömoottoria, joka on integroitu Lambon vaihdelaatikkoon. Sähkömoottori parantaa sekä kaasuvastetta että nostaa suorituskyvyn entistäkin kovemmalle tasolle. Sähkömoottorin ja pyörien välinen suora yhteys on kuulemma ensimmäinen lajissaan tämän tyyppisessä hybridissä. Lisäksi peruutukset ja hitaan nopeuden vekslailut onnistuvat pelkän sähkömoottorin voimin.

Siánin voimalinjassa on myös toinen tärkeä innovaatio. Autossa käytetään nimittäin litiumioniakkujen sijasta ns. superkondensaattoria varastoimassa energiaa. Se on kuulemma kolme kertaa tehokkaampi kuin samanpainoinen akku. Superkondensaattori on sijoitettu paloseinään moottoritilan ja ohjaamon välissä, jossa sen pitäisi olla ihanteellisessa paikassa painonjakauman kannalta. Lamborghini kertoo, että sähkömoottorin ja superkondensaattorin yhteispaino on vain 34 kiloa, jolloin Siánissa on parempi teho-painosuhde kuin Aventadorin SVJ-huippuversiossa.

Myös polttomoottoria on peukaloitu, ja mylly on saanut mm. titaaniset imuventtiilit. Bensakoneesta irtoaa nyt 785 hevosvoimaa, joten suorituskyky on tähän päälle tulevan sähköavun myötä melko brutaalia luokkaa. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan alle 2,8 sekuntia, ja huippunopeuden pitäisi olla yli 350 km/h. Autossa on myös energian talteenotto jarrutuksissa. Näin kerätty energia annetaan kuskin käyttöön tarjoamaan lisäpotkua 130 km/h:n nopeuteen asti. Kiihtyvyys vauhdistakin on kohentunut, ja niinpä Sián on 1,2 sekuntia nopeampi kuin Aventador SVJ nopeusvälillä 70-120 km/h.

Ulkoisesti Lambon uutuus on täynnä erilaisia kulmia, taitoksia ja spoilereita superautovalmistajan viime vuosien tyylin mukaisesti. Pohjana käytetty Aventador paistaa kuitenkin läpi ohjaamon kohdalla, ja sama koskee myös Siánin sisustaa. Oman Siánin hankkiminen on jo myöhäistä, koska kaikki 63 yksilöä on myyty. Niiden joukosta ei löydy kahta samanlaista, koska jokainen auto yksilöidään omistajan toiveiden mukaisesti Lambon Ad Personam -ohjelman kautta.