Lamborghinin upouusi katumaasturi näyttää tältä – Urus aikoo nousta maailman sporttisimmaksi SUV:ksi

Superautoistaan tunnettu Lamborghini on tehnyt historiansa aikana muunkinlaisia menopelejä. Ferruccio Lamborghini aloitti nimittäin uransa traktoritehtailijana, ja lisäksi automerkin valikoimaan kuului 1980- ja 1990-luvuilla kirveellä veistetyn näköinen LM002-maasturi. Lambo herätti idean uudelleen henkiin viitisen vuotta sitten esitellyn Urus-katumaasturikonseptin myötä, jonka tuotantoversiota on kehitetty pitkään ja hartaasti.

MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA

Brutaalin näköinen tuotantoauto tuotiin nyt julkisuuteen monien tiiserikuvien ja -videoiden jälkeen. Urus pohjautuu VW-konsernin MLB EVO -pohjalevylle mm. Audi Q7:n ja Porsche Cayennen tavoin, mutta sukulaisuutta ei huomaa auton muodoista. Lamborghinin SUV on pysynyt hyvin uskollisena konseptin linjoille, ja lisäksi sekaan on heitetty viittauksia italialaisten nykyisiin ja menneiden vuosien superautoihin. Nokan ilme on suorastaan häijy massiivisten ilmanottoaukkojen ansiosta, ja terävät linjat huipentuvat Y:n muotoisiin litteisiin takavaloihin.

Sisustakin tarjoaa taattua Lambo-tyyliä, mutta SUV:ssa on panostettu myös luksukseen. Niinpä tarjolla on jopa 18 suuntaan sähköisesti säätyvät penkit, täysin digitaalinen TFT-mittaristo, törmäyksiä ennakkoon estävä systeemi ja puheentunnistuksella varustettu tietoviihdejärjestelmä, joka on yhteensopiva sekä Applen CarPlayn että Android Auton kanssa. Lisävarustelistalta voi ruksia myös Bang & Olufsenin 1700-wattisen 3D-äänentoistojärjestelmän. Tavaratilan volyymi on puolestaan käytännölliset 616 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla ruuma laajenee vajaaseen 1600 litraan.

Tärkeintä tässäkin Lambossa on kuitenkin suorituskyky. Pellin alla ei möyryä vapaasti hengittävä V10 tai V12 Huracánin ja Aventadorin tyyliin, vaan Uruksen kulusta vastaa VW-konsernin muistakin malleista löytyvä nelilitrainen tuplaturbokasi. Se on asennettu mahdollisimman alhaalle painopisteen madaltamiseksi. Myllystä irtoaa 650 hevosvoimaa ja 850 newtonin huippuvääntö, joiden turvin katumaasturi singahtaa nollasta sataan vain 3,6 sekunnissa. Huippunopeutta riittää tämän luokan autolle varsin kunnioitettavat 305 km/h. Myöhemmin tarjolle tulee myös ympäristöystävällisempi hybridiversio.

Potku välitetään kaikille neljälle pyörälle kahdeksanvaihteisen momentinmuunninautomaatin kautta, ja voimanjako on normaalisti 40/60 etu- ja takapyörien välillä. Etuakselille voidaan kuitenkin tarvittaessa ohjata jopa 70 prosenttia voimasta, ja takapyörien kohdalla sama luku on 87 prosenttia. Hitaan ajon ketteryyttä ja nopean ajon vakautta parannetaan puolestaan Aventador S:stä lainatun nelipyöräohjauksen avulla. Ajomoodeja on tarjolla kuusi erilaista, ja niiden skaala ulottuu rata-ajoon tarkoitetusta Corsasta hiekka- ja lumiasetuksiin.

5,1 metrin pituinen Urus painaa lähes 2,2 tonnia, mutta se on silti varsin vahva ehdokas tavoittelemaan katumaasturien uutta rataennätystä Nürburgringin Nordschleifella. Ensimmäiset asiakkaat saavat katumaasturi-Lambonsa alleen ensi keväänä, ja Euroopan markkinoiden verottomat hinnat alkavat reilusta 171 000 eurosta. Suomessa summan voi käytännössä kertoa kahdella päälle tulevan autoveron vuoksi.

Kommentoi Facebookissa



Kommentoi

Kommentoi Jokamies.fi:ssä

Please enter your comment!
Please enter your name here