Lancian ralli-ikonien luokittelumallit huutokaupataan Saksassa – autokohtaiset hinnat liikkuvat jopa puolen miljoonan euron tuntumassa

Lancia on nykyään käytännössä kuollut merkki, mutta sillä on hieno historia takanaan. Lancian imagoon vaikuttivat ehkä eniten sen voitokkaat seikkailut rallipoluilla monen vuosikymmenen ajan. Ralliautot vaativat luokittelusyistä myös siviililiikenteeseen tarkoitetut vastineensa, jotka olivat jo uusina kalliita. Ajan myötä nämä luokitteluversiot ovat muuttuneet vieläkin arvokkaammiksi, kun klassikkojen keräilijät ovat iskeneet niihin silmänsä.

Saksan Essenissä pidetään huhtikuussa Euroopan suurimpiin klassikkoautonäyttelyihin kuuluva Techno Classica, jonka yhteydessä järjestetään myös RM Sotheby’sin huutokauppa. Sen tarjontaan kuuluu tänä vuonna koko joukko Lancian ralliautojen luokittelumalleja. Niistä tuorein on vuoden 1985 Delta S4 Stradale, joka toimi Henri Toivosen hengen vieneen B-ryhmän rallitykin katuversiona. Punainen auto on yksi vain 200 valmistetusta yksiköstä, ja sitä vauhdittaa ralliauton tavoin sekä turbo- että kompressoriahdettu nelonen.


1,8-litraisen koneen voima ohjataan kaikille neljälle pyörälle kolmen tasauspyörästön kautta, ja koripaneelien alla piilee putkirunko kilpurin tapaan. Huutokaupattava Delta on käytännössä uudenveroisessa kunnossa, koska sen mittarissa on vain 2196 kilometrin ajomäärä. Auto toimitettiin uutena Italiaan, ja sieltä Lancian matka jatkui Ranskan kautta Saksaan. Viime kesänä Delta palasi puolestaan synnyinmaahansa, jossa se huollettiin. Punainen ulkoväri saa kontrastia beigellä alcantaralla verhoillusta sisustasta, ja auton mukana tulevat kaikki alkuperäiset ohjekirjat, dokumentit ja jopa työkalut. Tämän luokan harvinaisuuden huutokauppahinnan odotetaan kohoavan 450 000 – 550 000 euroon.

Delta S4:n edeltäjänä rallipoluilla toimi sen tavoin keskimoottorinen 037, jonka Stradale-katuversio on myöskin tarjolla Essenissä. 037:n luokittelumalleja valmistettiin ilmeisesti tarkalleen 207 kappaletta, ja huutokauppaan tuleva yksilö on vuodelta 1982. Tämäkin Lancia on punainen ja lähes ajamaton, koska sen mittarissa on noin 3500 kilometrin lukema. 037 säilyi sen uutena ostaneella henkilöllä vuoteen 2005 asti, ja tällä hetkellä auto on kolmannella omistajallaan. Hän hankki Lancian vuonna 2015, ja nyt se tulee tarjolle huutokauppaan. Erinomaisessa kunnossa olevan 037:n ennakkohinnaksi arvellaan 350 000 – 400 000 euroa.

Lancian luokittelumallien trion Essenissä viimeistelee vuoden 1975 Stratos HF Stradale, joka on välimerellisen sininen. Futuristisen kiilamainen Stratos toimi italialaismerkin ralliaseena ennen 037:ää, ja sillä napattiin peräti kolme valmistajien mestaruutta rallin MM-sarjassa. Huutokauppaan tarjolle tuleva auto on yksi 492 valmistetusta yksilöstä. Se myytiin uutena Sisiliassa vaikuttavan Bignardin suvun jäsenelle, jonka hallussa Lancia viihtyi seuraavat 30 vuotta. Nyt Stratos on kolmannella omistajallaan, ja se on täysin alkuperäiskuntoinen. Entisöimättömän auton huutokauppahinnaksi odotetaan noin 480 000 – 520 000 euroa.

Tässä ei ollut vielä kaikki, koska Essenissä huutokaupataan muutama muukin rallimallinen Lancia. Ne ovat kaksi Fulviaa 1970-luvun alusta, jotka sopivat vähän pienemmällekin budjetille. Näistä autoista odotetaan nimittäin 20 000 – 30 000 ja 60 000 – 70 000 euroa.