Land Rover Defender heräsi kuolleista – maasturilegendasta tehdään yli 400-heppaisella V8:lla vauhditettu erikoismalli

Maailman tunnetuimpiin maastureihin kuuluvan Land Rover Defenderin esi-isä debytoi jo vuonna 1948, ja autoa kehitettiin varovasti seuraavien vuosikymmenten mittaan. Vaikka tekniikka muuttuikin ajan saatossa, Lantikka pysyi aina todellisena maastoautona. Ulkonäkökin uudistui sen verran hillitysti, että auto pysyi tunnistettavana loppuun asti. Se koitti lopulta peräti 67 vuoden valmistuksen jälkeen, kun Defender ei enää täyttänyt uusimpia päästömääräyksiä.

Land Rover on parhaillaan kehittämässä Defenderin seuraajaa, joka tulee ilmeisesti olemaan hyvin erilainen maastoauto kuin edeltäjänsä. Perinteisen mallin ystävillekin on kuitenkin luvassa pientä lohtua. Britit tuovat nimittäin markkinoille klassisen Defenderin erikoismallin, jota valmistetaan vain 150 kappaleen erä. Defender Works V8 -niminen auto juhlistaa valmistajan 70-vuotista taivalta, ja mallinimen kertomalla veekasillakin on syynsä.


Se on nimittäin eräänlainen kunnianosoitus vanhoille Land Rovereille ja Range Rovereille, jotka kulkivat usein kahdeksan pytyn voimin. Viisilitraisesta kasista irtoaa muhkea 405 hevosvoiman teho ja 515 newtonin huippuvääntö, joiden pitäisi tehdä erikoismallista kaikkien aikojen tehokkain ja nopein tehdas-Defender. Moottori on yhdistetty ZF:n kahdeksanpykäläiseen automaattiin, josta löytyy jopa sporttimoodi.

Ikoninen maasturi pinkaisee paikaltaan 60 mph:n nopeuteen (96 km/h) vain 5,6 sekunnissa veekasivoiman ja nopeasti vaihtavan automaatin ansiosta. Tiiliskivimäinen ilmanvastus vaatii kuitenkin veronsa huippunopeuden kohdalla, jota riittää vain 171 km/h:n verran. Muutakin tekniikkaa on päivitetty kasvaneiden voimavarojen ehdoilla, ja niinpä jarrut, jouset, iskunvaimentimet ja kallistuksenvaimentimet ovat tavallista järeämpää tavaraa. 18-tuumaisille vanteille kietaistut kumit ovat kuitenkin maastoonkin sopivaa mallia Defenderin perinteiden mukaisesti.

Koriin tarjotaan kahdeksaa eri sävyä, ja katosta, lokasuojankaarista sekä maskista löytyy kontrastivärinä käytettyä mustaa. Ovenkahvat ja bensatankinkorkki on sorvattu puolestaan alumiinista, ja konepeltiä koristaa Defender-teksti perinteisen Land Rover -fontin sijasta. Valojakin on modernisoitu, ja ne loistavat nyt tuplaledien voimin. Sisustaan on tuotu Recaron penkit, ja nahkaa löytyy niin kojelaudasta, oviverhoiluista kuin sisäkatostakin. Tietoviihdejärjestelmänä palvelee klassinen versio Land Roverin käyttämästä systeemistä.

Defender Works V8:aa saa sekä lyhyt- että pitkäakselivälisenä versiona, mutta myynti rajoittuu valitettavasti Ison-Britannian kotimarkkinoille. Hinnat alkavat 150 000 punnasta, mutta summaa on helppo kasvattaa esimerkiksi nopeaan ajoon tarkoitetun jousituksen ja jarrujen avulla. Lisäksi autoon tarjotaan jopa TDCi-dieseliä, joka koki jo kerran loppunsa Defenderin pellin alla.