Länsi-Afrikan liikenteessä Mercedekset ovat kuin zombeja. Hurjannäköiset kulkupelit pidetään väkisin hengissä!

Kehitysmaat ovat kautta aikain olleet länsimaiden kaatopaikkoja, jonne viedään täällä kelpaamaton käytetty tavara pois silmistä – usein vieläpä hyvällä voitolla. Paikoin vauraammassa Etelä-Afrikassa voi törmätä hieman lommoisiin, ja hiekkapesun saaneisiin vanhempiin Toyotiin ja Peugeotteihin. Niistä koitetaan pitää huolta, ja niihin voidaan uhrata rahaakin.

Sitten on Länsi-Afrikka. Maat kuten Mali, Senegal, Gambia ja monet muut alueen valtiot vetävät puoleensa kaikkein huonokuntoisimpia ajoneuvoja. Täällä autot ovat usein vanhempia kuin koko maailmassa keskimäärin, ja niiden kunto vaihtelee lähes yksinomaan heikosta käsittämättömän huonokuntoisiin. Esimerkiksi Mauritanian miljoonan asukkaan kasvavassa pääkaupungissa Nouakchottissa näky kaupungin liikenteessä voi olla suoraan kuin Mad Max –elokuvasarjasta. Useimmissa autoissa ei ole enää ajo- tai takavaloja jäljellä, tai ne eivät enää toimi, mikä tekee varsinkin öisestä liikenteestä melkoista kaaosta. Monesta autosta puskuritkin ovat kadonneet, kuten myös kaikki ikkunat. Koripaneeleja saattaa puuttua, tai sitten monet niistä on otettu toisista autoista.


Sivupeilejäkään ei autoissa enää välttämättä ole, tai ne voivat roikkua putoamispisteessä. Sisustat saattavat olla kuin pommin jäljiltä, ja iskunvaimentimet ovat aivan lopussa, eivätkä pysty kunnolla enää kannattelemaan auton painoa. Renkaiden camber-kulmat voivat olla aivan vinksallaan, ja harottaa eri kulmiin samassa autossa. Autojen osat voivat istua ylipäätään niin huonosti paikoilleen, että kadulla vastaan asettuva W123-mallin Mercedes voi harottavine ajovaloumpioineen, ja lommoisine osineen näyttää kuin haudasta lomailevalta zombielta.

Mauritaniasta löytyy silmiinpistävän paljon myös Renaulteja, jotka ovat ranskalaisten siirtomaaisäntien perintöä. Teiltä löytyy myös huomattavan paljon 80-luvun 190D Mersuja, koska ne ovat osoittautuneet Afrikan pula-ajan oloissa kaikkein kestävimpien autojen joukkoon kuuluviksi. Tällaisissa maissa autot pusketaan usein niiden käyttöiän äärirajoille saakka, ja vielä paljon pidemmällekin. Katujen liikenne on myös varsin hurjaa, ja on aivan tyypillistä työntää ja töniä liikenteessä toisia autoja pois tieltä. Vakavat liikenneonnettomuudet ovatkin arkipäivää. Kaikki autot, jotka selviytyvät näissä äärimmäisissä oloissa, tulisi olla valmistajilleen suuria ylpeydenaiheita!