Legenda elää ja voi hyvin – uusimman Nissan Skylinen huippuversiossa on 400-heppainen tuplaturbo-V6 ja takaveto

Skyline on kuulunut Nissanin mallistoon Japanin kotimarkkinoilla jo 1960-luvulta lähtien. Mallisarja sai alkunsa itse asiassa jo vuonna 1957 Prince Motor Companyn autona, ja Nissan siitä tuli seuraavalla vuosikymmenellä, kun Prince fuusioitiin Nissaniin. Skylinen tunnetuimpia edustajia ovat tietysti olleet sporttiset GT-R-versiot, mutta GT-R erotettiin reilut kymmenen vuotta sitten aivan omaksi mallikseen nykyisen R35-sukupolven lanseeraamisen myötä. Skyline on jatkanut tämän jälkeenkin japsimerkin mallistossa, ja nykyinen neliovinen sedan on ollut myynnissä noin viisi vuotta.

Auto sai nyt faceliftin, joka menee pintaa syvemmälle. Skylinesta tulee tarjolle R33-sukupolven GT-R:n sporttiversion mukaan nimetty 400R, jota vauhdittaa kahdella turbolla terästetty kolmilitrainen V6. Siitä irtoaa mallimerkinnän mukaiset 400 hevosvoimaa, ja maksimivääntöä pannu luovuttaa 475 newtonmetrin verran. 400R on vanhan koulukunnan tyyliin pelkästään takavetoinen, ja hupi ei ole edes kallista Japanin kotimarkkinoilla. Skyline 400R:stä täytyy nimittäin pulittaa meidän valuutassamme hitusen yli 45 000 euroa, mikä kuulostaa todelliselta erikoistarjoukselta vastaavan kaliiberin autojen Suomi-hintoihin verrattuna.


400R ei ole teholukemastaan huolimatta päivitetyn Skyline-malliston huippuversio, vaan sellaisena palvelee hieman kryptisesti nimetty Skyline GT Type SP 4WD. Siinä on nimensä mukaisesti neliveto, ja bensa-V6 saa lisäpuhtia sähkömoottorista. Hybridijärjestelmän kokonaistehoksi kerrotaan 359 heppaa, ja auton hinta Japanissa on noin 52 000 euroa. Tällä summalla saa melko täydellisesti varustellun Skylinen, johon voi poimia lisävarustelistalta enää Bosen äänentoistojärjestelmän, hiilikuituiset ulkopeilinkotelot ja yhden yhdeksästä tarjolla olevasta ulkoväristä.

Päivitetyn Skylinen nokalla komeilee Nissanin tämänhetkistä V-tyyliä edustava maski, ja sporttimallien designissa on viitteitä nykyiseen GT-R:ään. Takavalojen grafiikkaan on puolestaan tuotu vanhojen Skyline-sukupolvien ilmettä neljällä pyöreällä valoelementillä. 400R:n ja GT Type SP:n lisäksi varustetasoina on tarjolla GT ja GT Type P, ja hybridibensojen voima välitetään versiosta riippuen joko pelkästään takapyörille tai joka nurkkaan. Kaikkiin malliversioihin saa ProPilot 2.0:ksi nimetyn järjestelmän, joka kykenee itsenäiseen menoon moottoriteillä ja pystyy myös vaihtamaan kaistaa.

Jos uusi Skyline näyttää kumman tutulta, tähän on looginen selitys. Samalle pohjalle tehty sisarmalli, eli hivenen arvokkaammaksi asemoitu Infiniti Q50 on nimittäin ollut myynnissä muutamissa Euroopan maissakin jo vuodesta 2013 lähtien. Skylinestä ei sen sijaan tarvitse edes haaveilla vanhalla mantereella, koska sitä myydään jatkossakin ainoastaan Japanissa.