Legendaarinen jenkkirekkavalmistaja Peterbilt tuo sähköiset vetoautot maanteille

Peterbilt Class 8 Model 579 day cab
Peterbilt Class 8 Model 579 day cab

Tesla, Daimler ja Cummins ovat julkistaneet omat näkemyksensä täyssähköisestä rekan vetoautosta, mutta nyt sähköiseen kisaan lähtee mukaan myös legendaarinen Peterbilt.

Peterbilt Motors on perustettu vuonna 1939 ja sen pitkänokkaiset rekan vetoautot ovat koristaneet julisteissa monen teinipojan huoneen seiniä. Uljaan vetoauton konehuoneessa on kehrännyt tähän asti PACCARin valmistama, mallista riippuen jopa 500 hevosvoimainen dieselmoottori, mutta tulevaisuus tuo sähkömoottorit tullessaan. Peterbilt julkisti aiemmin tällä viikolla aloittavansa yhteistyön Meritot ja TransPower -yritysten kanssa, jotka toimittavat täyssähköisen voimalinjan Peterbiltin kuorma- ja vetoautoihin.

Täyssähköisiä Peterbilt Class 8 Model 579 day cab -vetoautoja valmistetaan kaksitoista ja Model 520 -kuorma-autoja kolme kappaletta. Autoja testataan noin vuoden ajan, ja päällimmäisenä on mitata autojen todellista toimintamatkaa ja -aikaa, sekä tutkia latauspaikkojen tarvetta tositilanteessa. Ajoneuvojen tarkempia teknisiä tietoja ei ole julkistettu.


Peterbiltin sähkörekkaprojektia on tukemassa ja rahoittamassa myös Kalifornian osavaltio ja sen ilmanlaatuun ja saasteiden tarkkailuun keskittyvät viranomaislaitokset.