Legendaarinen ZZ Top -keulahahmo ja automies Billy F. Gibbons autoineen

Lahden Xtreme Car Show -tapahtumaan pääsi tänä vuonna useampi erityisvieras musiikki- ja jenkkiauto -piirien huipulta. Virkeänä Lahden Messukeskuksessa tepasteli tutussa parrassaan Billy Gibbons niminen herra, joka tunnetaan paremmin ZZTop nimisen Rock´n Roll -bändin keulahahmona. Gibbonsin musiikki ja hänen henkilökohtainen kiinnostuksensa jenkkiautoihin ja erityisesti hot rodeihin ja kustomeihin on jättänyt lähtemättömän vaikutuksen moniin alan harrastajiin. ZZTopin musiikkiin on törmännyt varmasti lähes jokainen jenkkiautojen harrastaja jossain määrin ja niinpä Lahdessa olikin järjestetty nimikirjoitus tilaisuus faneille. Samassa tilaisuudessa Gibbonsin kanssa nimikirjoituksia jakoi myös hieman uudemman aallon autorakentaja Jimmy Shine.

Billy Gibbons tutustui musiikkiin perheensä kautta, jossa isä oli konserttipianisti sekä kapellimestari. Isänsä johdolla hänet lähetettiin opiskelemaan New Yorkiin. Hän sai ensimmäisen sähkökitaran 13 -vuotiaana, josta nuotit ja melodia tarttuivat ennen pitkää päähän. Nuoren Billyn matka jatkui New Yorkista Californian Hollywoodiin taidekouluun, jossa hän tutustui bänditouhuihin. Ensimmäisten musiikkiprojektien The Saintsin, Billy G & The Blueflamesin sekä The Coachmenin jälkeen miehen musiikilliset vaikutteet syvenivät ja 18 -vuotiaana hän perusti vahvasti psykedeeliseen rockiin perustuvan bändin, joka sai vaikutteita hänen ystävänsä Roky Ericksonilta ja hänen 13th Floor Elevators -nimiseltä bändiltä. Gibbonsin bändin nimeksi tuli Moving Sidewalks, jonka hitti oli ´99th Floor´. Samoihin aikoihin hän ystävystyi myös sellaisen henkilön kuin Jimi Hendrixin kanssa, jolta saadut vaikutteet kyllä kuuluvat vahvasti miehen musiikissa aika ajoin.


Billy F. Gibbons kirjoittamassa nimikirjoituksia miekkosen soololevyn hankkineille.

ZZTop perustettiin vuonna 1969, jolloin basisti/vokalisti Dusty Hill ja rumpali Frank ”Rube” Beard löysivät myös tiensä bändiin. Ennen näitä herroja bändissä soittivat myös Lanier Craig sekä Billy Etheridge. Hill ja Beard kuitenkin vakiintuivat ennen pitkää bändin jäseniksi. Ensimmäinen ZZTop -albumi julkaistiin vuonna 1971. Yhdysvalloissa lähes jokainen bändin levy möi ilmestyttyään vähintään kultaa lukuun ottamatta kahta ensimmäistä levyä. Suomessa bändi sai näkyvyyttä autoharrastajien keskuudessa V8 -lehden kautta, jossa oli 80-luvulla juttua ZZTopista. Myös tiettyjen kaapeli kanavien näkyvyys alkoi tuolloin vaikuttaa yleensäkin musiikkibisneksessä noususuhdanteisesti. Vuoden -83 Eliminator möi Suomessa platinaa kuten myös seuraavat Afterburner -85 sekä Recycler -90. Bändiltä on ilmestynyt kaiken kaikkiaan 15 studio albumia, neljä livealbumia, sekä kokoelmat ja single pinot siihen päälle. Bändi jaksaa hämmästyttää edelleen, edellinen koko pitkä levy ilmestyi 2012 ja livenä bändiä voi nähdä silloin tällöin.

Cadzzilla

Gibbonsin yksi monista autoista omistama Cadillac Series 62 Sedanette 1948:iin perustuva taidonnäyte on eittämättä tämän genren yksi virstan pylväistä ja arvostetuimmista autoista maailmassa. Autoon tehdyt muutokset on tehty edesmenneen hot rod guru Boyd Coddingtonin pajalla jo vuonna 1989. Suunnittelusta on tuolloin vastannut Cadillacilla pääinsinöörinä toiminut Larry Erickson sekä metalli artesaani Craig Naff. Ensimmäiset piirteet autosta on tarinan mukaan piirrelty Ericksonin ja Gibbonsin toimesta erään Meksikon rajalla toimineen baarin nenäliinoihin.

Cadzzilla - Cadillac Series 62 Sedanette 1948
Goodwood Festival of Speed -festivaaleilla 2010 Billy Gibbons istui kyyditettävänä.


CadZZillaksi nimetty auto ei ole sattumaa vaan se on kolmen sanan merkityksestä kehitetty. ZZTop, Cadillac, Godzilla. Viimeinen merkitys on yhdestä kuuluisimmasta hirviö -elokuvasta ja kun aikansa tarkastelee CadZZillaa ja Godzillaa keskenään voi kyllä vetääkin yhtäläisyyksiä niiden välillä. Suuri maski on kuin ammollaan oleva Godzillan suu. Dinosauruksenomainen pitkä perän muoto jatkuu madaltuen lähes hännän tavoin maan tasolle. Rekisterissä lukee I8Tokyo (”I ate Tokyo”), viitaten Godzilla elokuvaan, joka kertonee viimeistään tavanpulliaiselle minkä tasoisesta projektista tässä on ollut kyse alun alkaen. Tästä autosta nimitys tinareki on todellakin ansaittu, sillä perään tehdyissä muutoksissa ei ole säästelty peltiä eikä tinaa, eikä dollareita. On ilmoitettu, että autoon olisi palanut dollareita melkein miljoonan verran. Muutostyöt puhuvat auton ainutlaatuisuudesta alkaen mm.etupään frenchatuista etuvaloista koko etupään flippikeulaan. Etupäätä on sectioitu ja kylkiä kavennettu. Katon choppaus, kaappariovet, toffeen värinen sisustus sekoittuvat melkein mustan ja purppuran sävyvaihtelun kanssa upeasti. Perän massiivisuuden kruunaavat erityisesti tähän autoon suunnitellut viistot valot.

Alkuperäinen Series 62 Sedanette 1948.

Etupään flippikeulan alla ei tyydytty Cadillacin perus monoblokki kasiin vaan sinne mahdutettiin 500 kuutioinen saman tehtaan isolohko, josta irtosi jopa 800 hevosvoimaa. Tällainen vaintoehto oli epätyypillinen vaihtoehto mitä yleensä tuon ajan kruisailu kustomeissa oli totuttu näkemään. Polttoaine järjestelmä ja pakosarjat ovat Holleyn modifioidut versiot. Runkoon on jouduttu myös tekemään muutoksia, jotta kori on saatu soviteltua siihen. Jousituksesta vastaa Konit, ohjaukseen on lainattu -85 Corvettesta komponentit, takapäässä toimii Currien 9 tuumainen ja etupäässä saman valmistajan tekemät osat. 22 tuumaset billetit toimivat huomion herättäjinä komeuden eteenpäin viejänä. Autoa kehiteltäessä Billy Gibbons todella halusi myös autonsa tulevan ajoa varten. Hän onkin mm. ajanut sillä aikoinaan reilut 3500km Boyd Coddingtonin pajalta Ohion Hot Rod Super Nationalseihin.

CadZZilla Recycler -levyn kannessa vuonna 1990 – Kuva: zztop.com

Boyd Coddington suunnitteli ja teki tiiminsä kanssa myös HogZZilla nimiset Harley Davidsonit, joissa oli jatkettu takavalojen suhteen samaa teemaa kuin CadZZillassa. Ajoneuvot ovat päässeet myös Suomeen vierailemaan. Tässä Hot Rod&Rock Showssa Tampereella 80-90 -lukujen taitteessa.

Hot Rod & Rock Show, kuva: Niko Jaatinen
Hot Rod & Rock Show, kuva: Niko Jaatinen

Ford Coupe 1933 ”Eliminator”

image023
image025
image027

Tämä rodi on saanut vaikutteita Pete Chapourisin the California Kidistä. Don Thelan:in Buffalo Motor Cars choppasi auton -80 -luvun alussa, joka oli myös Gibbonsin ensimmäisiä autoja. Eliminatoriksi kutsuttu auto vieraili ZZTop:n kahden albumin kansissa sekä musiikkivideoissa. Toinen albumeista on nimetty juuri Eliminatoriksi. Autoon tehdyistä muutoksista olennaisimmat ovat 3 tuuman katon madallus, Steve Davisin tekemä kolmeosaiseksi muutettu konepelti, -34 Fordin ajovalot, -39 Fordin takavalot, ja klassikoksi muodostunut Kenny Youngbloodin tekemä ZZTop aiheinen maalaus.

 

Ford Thunderbird 1958 ”Mexican Blackbird”

Ford Thunderbird 1958 ”Mexican Blackbird”
Ford Thunderbird 1958 ”Mexican Blackbird”

Tämän auton nimitys Mexican Blackbird” on saanut nimityksensä -75 vuodelta olevasta bändin kappaleesta. Auton fiksauksen hoiti SO-CAL Speed Shop Pomonassa, Californiassa. Maalaus on todella huomiota herättävä ja värivalinnat vähintään yllättävät.

Ford Coupe 1936 ”Mambo Coupe”

Ford Coupe 1936 ”Mambo Coupe”
Ford Coupe 1936 ”Mambo Coupe”

Tämä kolme ikkunainen Ford on varustettu kromisella pääkallo kuviolla, joka löytyy etusäleiköstä. Mambo Coupeksi auto nimettiin tavaratilasta löydetyn täyden Hawaiji -paitalaatikon mukaan.

Ford 1932 ”Highboy”

”Highboy” on Gibbonsin mielestä elegantein hänen autoistaan. Miehen sanoin, ”Rudy Rodriquez Highboy on kuin go-cart steroideilla, joka lähtee valoista aina kun tarvitaan.”

Chevrolet Impala 1962 ”Slampala”

Ilmajousituksella varustettu lowrider -tyyppinen reki. Nimensä saanut ´slammed´ ja Impalasta. Gibbons kertoo, ”Impala näytti tarvitsevan jotakin pientä. SO-CALin pojat tulivat ennen muutostöitä katsomaan autoa parkkikselle sahat ja pajavasarat kädessä jolloin kysyin, ´Mitä olette tekemässä, tämä on Eurooppalainen auto!´ johon Hot Rod Shopin pojat vastasivat, ´Ei kauan!´ ”