Legendaarisen Citroën 2CV Van -pikkupakun tie kolmannen sukupolven Berlingoksi

Citroën Berlingon juuret juontavat 1950-luvulle asti, legendaariseen Citroën 2CV Van -malliin. Ensi kuussa Geneven autonäyttelyssä esitellään legendan nykymallin, Berlingon, kolmas sukupolvi.

CITROËN 2CV VAN – 1950

Vuonna 1950 Citroënin ikonisesta 2CV-mallista julkaisiin pienikokoinen etuvetoinen pakettiautoversio. Van oli käytännöllinen ja taloudellinen, ja sille oli selvä tilaus, sillä siitä tuli ajan myötä yksi luokkansa merkittävimmistä 1900-luvun menestystarinoista. Se oli myös ensimmäinen massatuotettu etuvetoinen pakettiauto. Maaliskuusta 1951 aina maaliskuuhun 1978 2CV vania tuotettiin yhteensä 1 246 335 kappaletta ja siitä muodostui kulttiesine, joka on keräilijöiden mielenkiinnon kohteena vielä tänäkin päivänä.

Pian 2CV vanin markkinoille tulon jälkeen, eri tarvikevalmistajat ryhtyivät tuottamaan siihen varusteita, joilla mallista sai muokattua erityisesti aktiiviseen elämäntapaan soveltuvan, Leisure Activity Vehicle (LAV) -segmentin edeltäjän. Citroënin tehtaalla Belgiassa valmistettiin 2CV van:sta myös Weekend-versiota, jota voidaan kutsua nykyisen Berlingon suoraksi esi-isäksi.


Brentford - Dec 2011 - Citroen Van Outside The Griffin

CITROËN ACADIANE – 1978

2CV van korvattiin vuonna 1978  Acadiane-mallilla, mikä oli periaatteessa 2CV van varustettuna Dyane-etupäällä. Acadianea tuotettiin yhdeksän vuoden aikana yhteensä 235,393 kappaletta ja se oli ensimmäinen malli, josta lanseeraukseen ehti myös nestekaasuversio juuri ennen mallin tuotannon loppumista vuonna 1987.

CITROËN C15 – 1984

2CV- ja Acadiane-mallien seuraajaksi vuonna 1984 markkinoille tuotiin C15, minkä voimalähteenä toimi kehittyneempi vesijäähdytetty nelisylinterinen moottori. C15 perustui vuonna 1978 esiteltyyn Citroën Visaan ja se pysyi mallistossa pitkään. Tuotanto jatkui vielä vuoteen 2006 asti, eli kymmenen vuotta rinnakkain ensimmäisen Berlingon esittelyn jälkeen. C15-mallia tuotettiin kaiken kaikkiaan 1 181 471 kappaletta ja se melkein ylitti 2CV vanin suosiollaan. Myynninedistäjinä toimivat myös C15:een saatavilla olleet dieselmoottorit.

ENSIMMÄINEN BERLINGO – 1996

Citroen ravisteli jälleen markkinoita vuoden 1996 kesällä julkistaessaan oman aikansa innovaatioita täynnä olevan ensimmäisen sukupolven Berlingon. Puoliksi hatchback ja puoliksi tila-auto, uusi Citroën oli monikäyttöinen malli. Erityisesti perheille ja eri harrastuksiin soveltuva Multispace-malliversio houkutteli kuljettajia, jotka toivoivat lisää tilaa ja käyttöominaisuuksia perinteiseen hatchbackiin verrattuna. Mallin myötä markkinoille syntyi uusi segmentti: LAV, Leisure Activity Vehicle.

Berlingon ensimmäistä versiota valmistetaan yhä Argentiinan ja Brasilian markkinoille ja tähän päivään asti sitä on valmistettu yhteensä noin 1 200 000 kappaletta. Julkistamisensa jälkeen valmistuksessa on ollut useita eri versioita, kuten Berlingo Grand Large, Plage –konseptiauto tai Berlingo Bulle, joka juonsi vanhasta 2CV:sta.

C15:n tavoin Berlingoa on myös valmistettu eri käyttövoimalla maakaasusta sähköön sekä nelivetoisena. Vuoden 1999 Geneven autonäyttelyssä Citroën esitteli kokeellisen version nimeltä Berlingo Dynavolt. Tämä erittäin vähäpäästöinen malli yhdisti sähkömoottorin sekä maakaasulla käyvän polttomoottorin. Vuonna 2000 Berlingoon lisättiin Modutop-säilytysjärjestelmä optimoimaan matkustamon tilankäyttöä. Vuonna 2002 malli koki täydellisen uudistuksen ja 2003 puolestaan tuotiin markkinoille maastoversio, XTR.

CITROËN BERLINGON TOINEN SUKUPOLVI – 2008

Vuonna 2008 Berlingosta lanseerattiin toinen sukupolvi ja sen uudistusten myötä varustelumahdollisuudet lisääntyivät runsaasti. Saatavaville tulivat muun muassa kolme erillistä takaistuinta, avautuvat takaikkunat sekä uusiutunut Modutop-järjestelmä.

Tekniikkapuolella pitoa ja hallittavuutta parantava Grip Control tuotiin markkinoille vuonna 2009 ja vuonna 2013 nähtiin autosta sähköversio. Keväällä 2015 Geneven autonäyttelyssä esiteltiin faceliftin saanut toisen sukupolven Berlingo.

CITROËN BERLINGON KOLMAS SUKUPOLVI – 2018

Kolmannen sukupolven Citroën Berlingo astuu nyt ensimmäistä kertaa julkisuuteen.  Ensiesittely nähdään maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä, mutta tässä jo muutamia makupaloja. Myyntiin uusi Berlingo tulee loppuvuodesta ja se nähdään ensin henkilöautona, hyötyajoneuvomallin seuratessa perässä.