Legendaariset autonrakentajat: Gene Winfield – futuristiunelmien suunnittelija

Gene Winfield. Kuva: Lahden Jenkkiautonäyttely
Gene Winfield. Kuva: Lahden Jenkkiautonäyttely

Gene Winfield on varmastikin vanhin elossa olevista autojen rakentelijoista, joka on useimmiten yksin työstänyt autojaan käsittämättömät lähes seitsemänkymmentä vuotta. Mies olisi varmasti saanut patentit useammallekin keksinnölleen sillä niiden ansiosta häneltä on tilattu useita autoja Hollywoodin elokuvatuotannoille. Tunnetuin tekele suomalaisille on varmasti Paluu Tulevaisuuteen -elokuvassa nähty Delorean.

Mies on vahvasta 91-vuoden iästään huolimatta päässyt useammankin kerran vierailemaan myös Suomessa.  Tänä vuonna hän oli yksi Lahden Xtreme Car Shown / Jenkkiautonäyttelyn arvovaltaisista vieraista. Vierailu meinasi vain olla kohtalokas hänelle, sillä näyttelyviikonlopun aikana mies oli kaatunut sillä seurauksella, että hänet jouduttiin kuljettamaan sairaalaan leikkaukseen. Kuinka ironiselta asia voikin kuulostaa, mies, joka koko ikänsä on muokannut peltiä, sai nyt suomalaisessa sairaalassa peltiä ja ruuveja kylkeensä. Leikkaus onnistui hyvin mutta miehellä todettiin verihyytymiä sekä happivajausta. Netti täyttyikin nopeasti alan harrastajien hyväntekeväisyys sivustosta, jossa miehen kotiin kuljetukseen yksityisellä lentokoneella takaisin Pohjois-Amerikkaan pystyi lahjoittamaan vapaasti valitsemansa summan rahaa. Tätä juttua tehdessä mies on päässyt jo takaisin Amerikkaan.  Positiivisuudestaan tunnetulle Winfieldille ei voi kuin toivottaa pikaista paranemista ja mahdollisuutta jakaa vielä arvokasta tietouttaan nuoremmille rakentajille.

Palatkaamme ajassa kuitenkin taaksepäin lähes seitsemänkymmenen vuoden taakse. Vuonna 1951 kotimaisemissaan Kalifornian Bonneville Speedwayn suolakentillä mies ajoi ensimmäisellä Ford Model T Coupella jo tuohon aikaan 217 km/h. Kyseinen auto oli rakennettu Winfieldin verstaassa, mutta tietojen mukaan hän olisi ajanut 1949 ensimmäisellä Model T Roadsterillaan 230 km/h. Ottaen huomioon auton avokopan, koon ja sen aikaiset jouset on meno mahtanut olla melko villin tuntuista.


Winfield´s Custom Shop. Kuva/photo: Gene Winfield

1950-luvulla Winfieldillä oli jo oma verstas Winfield´s Custom Shop. Mies konsultoi myös suunnittelu töitä pienoismalli firma AMT:lle. Saatuaan nimeään esille hän pääsi suunnittelemaan ja työstämään Amerikan tuolloisesta autopyhätöstä Detroitista saatujen toimeksiantojen myötä mm.Ford Econoline vanin omalla tavallaan, joka sai nimekseen Pacifica sekä Mercury Cometin Cyclone Sportster.

Winfield Custom Shopin mainos vuodelta 1958.

Winfield ehti tehdä 1950-luvulla useita autoja, joista todelliseksi sensaatioksi osoittautui 1958 aloitettu vuoden kestänyt projekti Jade Idol. Muokkaukset tehtiin -56 Mercuryn korille, jolloin auton omistaja Leroy Kemmerer antoi Winfieldille tietyn summan rahaa, jolla hän pystyi suunnitella auton vapaasti. Gene esitteli aikansa piirustuksia tehden ne Kemmererille ilmoittaen, että 15000 dollarilla hän pystyy tekemään kuvissa nähdyt muokkaukset. Kemmerer suostui ja lopputuloksesta tuli yksi futuristisimmista tuon ajan autoista.

´Jade Idol´ vuonna 1959 juuri valmistuneena. -56 Mercuryn linjat ovat selkeästi nähtävissä auton muodoissa. Kuva/photo: Gene Winfield

Yksi haastavimmaksi tilausprojektiksi tuohon mennessä tuli eteen vuonna 1964, kun Joe Kizis, näyttely promoottori antoi 20000 dollarin komissiolla Winfieldille tehtäväksi rakentaa vetonaula Kizisin Autorama näyttelyyn.

Projektin nimeksi siunaantui The Reactor. Härvelistä löytyi mm. sähköinen ovien avausmekanismi, konepelti sekä katto ja lokinsiipiovet. Laite oli etuvetoinen ja levyjarrut löytyivät tietysti myös. Ilmajousitus oli lainattu Citroen DS:stä, joka oli yksi tuon ajan mielenkiintoisimmista autoista niin Euroopassa kuin Amerikassakin. Winfieldin Reactor valmistui vuonna 1965. Voi vain kuvitella kyseisen ajoneuvon aiheuttamaa kummastusta tuohon aikaan.

Reactorin varhaisia suunnittelupiirustuksia vuodelta 1964. Kuva/photo: Kustomrama

 

Reactor esiintyi monissa televisio -sarjoissa ja elokuvissa. Tässä Bewitched -sarjassa 1967. Muista auton esiintymisistä mainittakoon Star Trek -elokuva, Batman -sarja sekä Mission Impossible -sarja.

Batman-sarjassa esiintyi edukseen erityisesti George Barrisin Lincoln Futura -konseptina väännetty Batmobile luomus, mutta esimerkiksi kissanaisen roolissa olleella Eartha Kitt:llä oli vuonna 1967 allaan parissa jaksossa juuri Reactor.

Kuvassa liikkeellä The Jokerin kanssa. Batman-sarjan kautta monet suomalaisetkin tuon ajan teinit ovat päässeet tutustumaan näihin Amerikan ihmevempeleisiin.

Vuonna 1966 AMT promotoi firmaansa erilaisissa näyttelyissä sekä messuilla Winfieldin 1:1 tekeleiden avulla. AMT:n promo-osastoa pidettiin yllä vuoteen -71 saakka, jonka jälkeen Winfield alkoi keskittymään enemmän oman firmansa pyörittämiseen.

Kesällä 1984 Hollywoodin studiot näyttivät vihreää valoa Paluu Tulevaisuuteen-elokuvalle ja niinpä Winfieldille tuli jälleen suunnitella uusi haastava projekti tulevaan elokuvaan. Elokuvan tekijöiden Bob Galen ja Robert Zemeckisin suunnittelupöydällä oli tuolloin kaksi lokinsiipiovista automallia, Mercedes-Benz 300 SL sekä Delorean. Nähdessään Mersun budjetin, miehet hieraisivat silmiään, sillä he eivät olleet odottaneet korimuutosten ja erityisosien suunnittelun maksavan yli puolta siitä mitä Delorean tuli maksamaan. Tämän johdosta kyseinen harvinaisempi automerkki valittiin elokuvan päätähdeksi.

Deloreanista tehtiin kaiken kaikkiaan seitsemän eri mallia, joita käytettiin erityyppisissä kohtauksissa. Kuvassa lasikuituversio, jota käytettiin erikoistehoste-kuvauksissa. Suurin osa autoista on joko ostettu yksityisten toimesta säilöön tai ne ovat elokuvayhtiöiden hallussa, osa on romutettu.

Mies työssään. Winfield ruiskuttamassa väriä pintaan Larry Douglasin ´50 Mercuryyn, Kyseinen auto on pidemmän ajan tulos, sillä sen valmistuminen on kestänyt 1985 vuodesta 2006 saakka.

Mercury ´50. Tässä autossa on nähtävissä Winfieldille tyypillinen maalaustapa.

 

Artikkelikuva: Lahden Jenkkiautonäyttely