Legendaariset autonrakentajat: John D´Agostino

Mercury ”Midnight Sensation” 1951.
Mercury ”Midnight Sensation” 1951.

Lahden Xtreme Car Show:n ja Jenkkiautonäyttelyn Billy F. Gibbonsin ohella päävieraina olivat myös todelliset autoalan uranuurtajat Yhdysvalloista. Paikalla olivat kertomassa historiaansa sekä jakamassa palkintoja John D´Agostino sekä jo 91-vuotias Gene Winfield. Nämä herrat sekä myöhemmin jutussa esiin tuleva Boyd Coddington, ovat niitä nimiä, jotka herättävät suurta kunnioitusta jenkkiauto -piireissä ja syystä. Jos näitä herroja ei olisi ollut aloittamassa omia pajojaan jo 1950-60 lukujen aikoihin, ei varmasti olisi myöskään koko Kustom -kulttuuria siinä laajuudessa missä se on nykyään.

Haastateltavana keskellä John D´Agostino.
Haastateltavana keskellä John D´Agostino.

Autot ja erityisesti niiden kustomointi alkoi kiinnostaa D´Agostinoa jo pikku poikana hänen asuessaan Californian Pittsburgissa. Alue, jossa hän asui, liikkui viikonloppuisin aktiivinen auto harrastajien porukka. Tuolloin samoilla kulmilla 1950-60 -lukujen taitteessa pyörivät myös mm. Gene Winfield, Barrisin veljekset sekä Joe Bailon, tulevat legendat. D´Agostinon ensimmäinen projektiauto oli -56 Chevy, jota oli laskettu, listoja ja ovenkahvoja poistettu ja maalattu uudelleen purppuralla ja valkoisella Frank De Rosan toimesta. Kouluaikoinaan Arizonassa mies ajeli miedosti laitetulla helmiäisvalkoisella ja kultaisella -63 Pontiac Grand Prix:lla. Ensimmäinen auto, jolla hän voitti isomman luokan palkinnon, oli Pontiac Grand Prix -70 Oaklandin Roadster Show:ssa samana vuonna. Autoon teki muutostöitä Art Himsl Californiasta. Tuossa autossa oli jo tulevat D´Agostinon tavaramerkit, eli kromatut pinnavanteet. Kyseisellä autolla mies kierteli näyttelyitä vuosina 1970-71 keräten useita palkintoja.

Vuosien mittaan D´Agostinolla oli useita näyttelyissä palkintoja kahmineita autoja, joita hän teki alkuaikoina yhteistyössä Art Himsl:n sekä Gene Winfieldin kanssa. Seuraavissa kuvissa vuosien saatossa miehen näpeissä pyörineitä herkkupaloja.


Pontiac Grand Prix 1970.
Pontiac Grand Prix 1970.
Buick Riviera 1972.
Buick Riviera 1972.

Parin vanhemman auton, -49 Oldsin ja -60 Buickin jälkeen D´Agostino osti uuden Buick Riviera 1972:n. ”Tähän aikaan minulla oli sketchaaja, joka piirteli tulevat auton kuviot paperille” mies kertoo. John vei auton Himsl:lle ja Mike Hass:lle työstettäväksi, jossa muokattiin mm.etusäleikköä ja valot. Pääväriksi valittiin metallihile candy punainen, jonka seuraksi tuli mandariini sekä hopean väriset scallopit. Auto voitti palkintoja vuosina 1972-73.

Mercury ”Midnight Sensation” 1951.
Mercury ”Midnight Sensation” 1951.

Kesällä 1973 D´Agostino näki elokuvateattereihin tulleen uuden hittielokuva American Graffitin, jonka jälkeen mies halusi ostaa itselleen elokuvassa näkyneen samantapaisen Mercuryn. Hän hommasi kaksikin samantapaista autoa ja vei autoja muokattaviksi mm.Rod Powell:lle, jossa autoon tehtiin klassinen juuri tähän malliin suosittu choppaus sekä pikku muutoksia valoihin, etusäleikköön sekä maalaukseen. Auto nähtiin kuitenkin ensimmäisen kerran näyttelyssä vasta kymmenen vuotta myöhemmin San Franciscon Rod&Custom Show:ssa, jolloin maalaus oli viimeistelty candy ultravioletilla, laventeri helmiäisellä sekä Kenny Fosterin uudistamalla veistoksellisella sisustalla.

Vuonna 1984 Mercury voitti Oaklandissa sekä Sakramentossa monia arvostettuja palkintoja kuten Sam Barriksen muistoa kunnioittaneen Memorial palkinnon.

Lincoln ”Royal Empress” 1956.
Lincoln ”Royal Empress” 1956.

Gene Winfieldin sekä Bill Reasonerin rakentama Lincoln ”Royal Empress” 1956 voitti Oaklandin arvostetun Al Slonaker -palkinnon sekä Leadsled Spectacularin samana vuonna 1991. Autoon tehtiin useita korimuutoksia sekä maalaukseksi näyttävä avaruusmainen häivytys purppurasta valkoiseen.

-57 Chrysler

Vuonna 1997 radikaalimpaa suuntaa edusti konseptityyppinen -57 Chrysler, jossa avaruusmaisuutta oli viety vielä hieman pidemmälle, mutta rikkomatta kuitenkaan auton peruslinjoja.

Cadillac ´53 Eldorado Biarritz

Vuonna 1998 Cadillac ´53 Eldorado Biarritz ”Marilyn” voitti ”World´s Most Beautiful Custom” -palkinnon Sacramentossa ja lukuisissa muissa näyttelyissä. Autoon tehtiin madallettu Carson top -katto John Aiellon toimesta. Keltahelmiäis kultahohteisen maalauksen teki Darryl Hollenbeck. Sisustuksessa käytettiin vaaleaa ruotsalaista Elmo nahkaa sekä kultabrokadeja. Pelkästään kromauksiin sekä kulta pinnoituksiin on kulunut 20000 dollaria. Auto myytiin Australiaan 150000 Amerikan dollarilla Pebble Beach Concours d´Elegance huutokaupassa 1999.

D´Agostinolla on ollut kolme Elvikseksi nimettyä Cadillacia. Näistä yhden tekemiseen on kulunut yli miljoona dollaria. Tarkoituksena oli kunnioittaa edesmennyttä laulajaa, kuten myös aikaisemmalla Marilyn Caddyllä.

D´Agostinon kertoo, että tämä Cadillacin Eldorado Seville Cabriolet -malli valittiin aihioksi sen harvinaisuuden vuoksi. Automallia on tehty vain 975 kappaletta ja se on keräilijöiden keskuudessa ensimmäinen Cadillac kohde. Vuonna 1959 malli oli myös kallein Amerikan auto markkinoilla.

”Päätimme tehdä autoon kattomekanismin, jota ei ollut ennen nähty. Siihen kuului katto auki, kiinni sekä ¾ Cabriolet vaihtoehto. Koriin tehtäviin muutoksiin liittyi mm. 3” katon madallus, bullet säleikkö ja ohjaamon lyhennys 18” kustom scoopeilla, jotka on sijoitettu takaistuimien etupuolelle. Ilmajousituksen asennus on enemmän sääntö kuin poikkeus tämän kaltaisissa projekteissa. Autoon on myös asetettu 100 karaattia timantteja sekä 10 karaattia ametisti kiveä. Auton silmiinpistävin elementti on kuitenkin ns.Landaulet -katto, joita on nähty lähinnä 1930-1950 -luvulle saakka kalliimmissa autoissa. Landauletissa katto on ikään kuin katkaistu etupäästä ja matkustajien pään päällä on vain katto osa. Tämän tarkoituksena on ollut aikoinaan herättää kunnioitusta arvovaltaisten pohattojen ja kartanon omistajien kyyditsemisessä.

”Elvis” -caddyssä Landaulet -katto osa on käsin muokattu pronssista. Kattoon on myös lykätty puhdasta 14 karaatin kultaa sijoittamalla Signature D´Agostino vaakunat siihen. Vaakunoita ympäröi timantit sekä ametisti kivet. Moottori on kuitenkin säilytetty originaalina 59:n 390 kuutioisena Eldoradona, josta löytyy 345 hevosvoimaa. Juuri tämä auto on ollut Euroopassakin näytillä ainakin Ruotsin Bilsportin Custom Motor Showssa 2007.

John D´Agostino on nimennyt kaiken kaikkiaan kolme autoaan kuuluisuuksien Clark Cablen, Marilyn Monroen sekä tämän Elviksen mukaan. Itse asiassa Elvikseksi nimettyjä Cadillaceja on luotu kokonaista kolme kappaletta.

Kaiken kaikkiaan D´Agostinolla on ollut autoja useita kymmeniä ja mies jatkaa edelleen samalla kunnioitusta herättävällä tavalla taideluomuksiensa tuottamista.