Legendaariset avolavat: Mitsubishi L200

Mitsubishi L200 pick-up

Avolava-auto, jota kutsutaan myös pick-up nimikkeellä, on yksi maailman autohistorian ikonisimmista korimalleista. Ensimmäiset avolavat kehitettiin jo 1950-luvun tietämillä, ja auton käyttötarkoituksena oli kevyen tavaran kuljettaminen, kahden hengen ohjaamon takana sijaitsevalla, avonaisella lavalla

Japanilainen autonvalmistaja Mitsubishi esitteli näkemyksensä avolava-autosta ensimmäisen kerran vuonna 1978 ja sen nimeksi tuli Forte. Mitsun ensimmäinen avolava tarjosi tuhannen kilon kuljetuskapasiteetin, helpon ajettavuuden ja vankan luotettavuuden. Tavoitteena oli tehdä kuljetuskykyinen auto, joka omaisi kuitenkin henkilöautomaisen ajettavuuden. Mitsubishi hyödynsi kehittelyssä maastoautojen valmistuksessa saamaansa kokemusta, lisäsi autoon nelivedon vuonna 1980, mikä nosti Forten maastokelpoiseksi. Autosta tuli samalla Mitsubishin modernien nelivetoautojen perusta, jonka pohjalta kehitettiin muun muassa legendaarinen Pajero.

Mitsubishi Forte/L200 ensimmäinen sukupolvi
Mitsubishi Forte/L200 ensimmäinen sukupolvi

Forte otettiin hyvin vastaan ja siitä tuli nopeasti suosikki alueilla missä tiet olivat huonokuntoisia ja kuljetuskapasiteetti elinehto. Kun Fortea alettiin viedä Japanista eri mantereille, niin se sai Euroopassa mallinimen L200 ja rapakon takana nimen Triton. Valmistajan mukaan tätä suosittua avolavaa on myyty maailmanlaajuisesti neljän vuosikymmenen aikana jo noin 4,7 miljoonaa kappaletta.


Matkustamon tilat laajenivat vuonna 1986, kun Mitsubishi esitteli toisen sukupolven L200:sen, johon oli jo saatavilla kolme eri korivaihtoehtoa: Single Cab, Club Cab ja Double Cab. Myös uudet takaveto- ja nelivetovoimansiirtolinjat tulivat tarjolle 2- ja 2,6-litraisten bensiini- sekä 2,5-litraisen dieselmoottorin yhteyteen.

Mitsubishi L200 toinen sukupolvi
Mitsubishi L200 toinen sukupolvi

L200:n kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 1995, jossa neliveto oli varustettu ensimmäistä kertaa Easy Select 4WD -järjestelmällä, mikä salli vetotavan vaihdon kovemmassakin vauhdissa, pois lukien hitaan nelivedon kytkentä.

Mitsubishi L200 kolmas sukupolvi
Mitsubishi L200 kolmas sukupolvi

Kaksituhattaluvun tällä puolella, vuonna 2004, saapui neljännen sukupolven L200, jonka suurimmat muutokset koskivat uusia dieselmoottoreita, jotka oli varustettu ensimmäistä kertaa Common Rail, eli polttoaineen yhteispaineruiskutus -tekniikalla. Samalla Easy Select 4WD sai rinnalleen Super Select 4WD -järjestelmällä varustetun nelivedon, mikä toi vetotavan kytkentään uusia ominaisuuksia.

Mitsubishi L200 neljäs sukupolvi
Mitsubishi L200 neljäs sukupolvi

Vuonna 2014 esitellyn viidennen ja nykyisen sukupolven korimalleihin tuli tarjolle myös neliovinen Club Cab. Moottorivaihtoehdot olivat uusi 2,4-litrainen MIVEC- turbodiesel, 2,5-litrainen turbodiesel ja 2,4-litrainen bensiinimoottori. Voimansiirtoon on valittavissa taka- tai neliveto, minkä yhteyteen on saatavana sähköisesti toimiva Super Select 4WD-II -järjestelmä.

Mitsubishi L200 viides sukupolvi
Mitsubishi L200 viides sukupolvi

Mitsubishi L200 -avolava-autolla on ollut merkittävä vaikutus Mitsubishin liiketoimintaan. L200:n tuotanto on kolmannesta sukupolvesta lähtien keskitetty Thaimaan Laem Chabangiin, mistä autot viedään kaikkialle maailmaan. Laem Chabangin tuotantolaitos on nykyään Mitsubishin suurin, joka tuottaa vuosittain noin 400 000 ajoneuvoa.

Mitsubishi L200:n menestystarina saa pian jatkoa myös Suomessa, kun sen kuudes sukupolvi esitellään suurelle yleisölle lokakuun alussa. Uuden L200:n suurimpia uudistuksia ovat sen uusi ja järeä muotoilu, uuden sukupolven nelivetoteknologia, entisestään parantunut ajomukavuus sekä modernit, henkilöautoista tutut, aktiivisen turvallisuuden lisävarusteet.

Mitsubishi L200 kuudes sukupolvi
Mitsubishi L200 kuudes sukupolvi