Legendan paluu – Ford esitteli Detroitissa uuden Bullitt-Mustangin

Ford Mustang kuuluu legendaarisimpiin poniautoihin, ja yksi tunnetuimmista Mustangeista on puolestaan vuoden 1968 Bullitt-leffassa ensiesiintymisensä tehnyt vihreä fastback. Steve McQueen jahtasi sen ratissa mustalla Dodge Chargerilla pakenevia konnia pitkin San Franciscon mäkisiä katuja. Mustang selvisi koettelemuksesta lähes ehjänä, kun taas Charger syöksyi tieltä ulos ja syttyi palamaan.

Bullitt-Mustang on sen verran legendaarinen auto, että Ford on ehtinyt tehdä siitä jo useammankin uusintapainoksen. Niistä ensimmäinen esiteltiin vuonna 2001, ja seitsemän vuotta myöhemmin oli enemmän alkuperäistä muistuttavan retromallin vuoro. Ovaalimerkki on sittemmin luopunut poniautonsa puhtaasta retromuotoilusta, vaikka nykyisessäkin mallissa on monia viittauksia menneiden vuosikymmenten klassikkoihin.


Netissä on pyörinyt jo pitkään etukäteistietoja ja suttuisia kuvia viimeisimmästä Bullitt-Mustangista, ja nyt auto tuotiin vihdoinkin parrasvaloihin Detroitin autonäyttelyssä. Erikoismallin pohjana on käytetty GT Premium – sekä Performance Premium -pakettien varustusta, ja lisäksi viisilitraisen kasin teholukema on nostettu 475 heppaan. Vääntöä riittää puolestaan 570 newtonmetrin ja huippunopeutta 263 km/h:n verran. Voima välitetään takapyörille manuaalilaatikon kautta, jonka valkoinen nuppi herättää muistoja menneiltä ajoilta.

Vakiovarusteluun kuuluvat myös nahkaratti, sisustan vihreät koristeompeleet ja 12-tuumainen virtuaalimittaristo. Se löytyy muistakin uusista Mustangeista, mutta kuskin tervetulleeksi toivottava ruutu näyttää nyt auton kuvan villihevoslogon sijasta. Lisäksi Bullitt kuulostaa tavallisia Musteja herkullisemmalta mm. aktiivisilla läpillä varustetun sporttiputkiston ja Shelby GT350:stä lainatun imusarjan ansiosta.

Ulkoväreiksi tarjotaan alkuperäisen leffa-auton kaltaista tummanvihreää ja mustaa. Maski on merkitön esikuvan tapaan, ja sitä sekä sivuikkunoita reunustavat klassiset kromilistat. Klassista tyyliä löytyy myös 19-tuumaisista vanteista, joiden takaa pilkottavat Brembon punaiset jarrusatulat.

Lisävarustelistalta löytyy ainoastaan kolme ekstraherkkua, eli MagneRide-niminen puoliaktiivinen jousitus, mustalla nahalla verhoillut Recaron penkit ja erilaisia sähköisiä varusteita kattava paketti. Se tuo mukanaan navigaattorin, muistilla varustetun kuskin penkin sekä sivupeilit, paremman äänentoistojärjestelmän ja poikittaissuuntaisen liikenteen tunnistuksella varustetun kuolleen kulman vahdin. Modernit ajat ovat siis saavuttaneet muskeliautoikoninkin.