Lotus Esprit on työmiehen kukkarolle sopiva tyylikäs ja aliarvostettu superauto

Itse James Bond ajoi sellaisella aikanaan, ja sen mukaan nimettiin 90-luvun alun parhaimpiin kuuluva autopeli. Siinä on luukkulamput ja hieman samaa näköä kuin Ferrari Testarossassa. Muotoilu on taattua urheiluautoa, eikä sillä voi kulkea missään kääntämättä ihmisten päitä. Se ei ole maailman nopeimpia, mutta sellaisen saakin vain murto-osalla halutun Ferrarin hinnasta.

Lotus Espritiä tehtiin vuosina 1976-2004 aina ensiesitellystä kirveellä veistetyn näköisestä vuosien varrella kulmistaan pyöristyneempään. Perusmuoto säilyi kuitenkin hyvin tunnistettavana koko 28-vuotta kestäneen tuotannon ajan, joka käsitti kaikki Espritin viisi sukupolvea. Kuvissa esiintyvä vuosimallin 1992 Lotus Esprit S4 Turbo on hyvä esimerkki kolmisen vuotta sitten Yhdysvalloissa huutokaupassa myydystä. Vastaavan hienokuntoisen auton myyntihinnat liikkuvat Yhdysvalloissa 25,000 – 35,000 dollarin tuntumassa, ja kotimaastaan Britanniasta niitä voi löytää vieläkin halvemmalla. Reilut 20,000 euroa näin legendaarisesta automallista on suorastaan rikollisen vähän!


Ottaen huomioon, että auton perusmuodot juontavat juurensa 70-luvulle, Esprit näyttää edelleen modernin liikenteen seassakin tyylikkäältä. Keskimoottorinen auto tarjoaa tuttuun Lotus-tyyliin erinomaisesti tasapainotetun ajokokemuksen, jossa on aitoa superauton tunnelmaa. S4-sukupolven Turbo-malleja tehtiin vain 625 autoa, joten kyseessä on kaiken lisäksi myös melkoinen harvinaisuus. Konepellin alta löytyy 2,2-litrainen turboahdettu 4-sylinterinen kone, joka tuottaa 260 hevosvoimaa. Tämä ei välttämättä kuulosta nykyajan standardeilla enää kummoiselta, mutta osin lasikuituisen auton kokoonkin nähden suorituskyky on vieläkin riittävä. Kevyt Esprit nimittäin kiihtyy sataseen alle viidessä sekunnissa, mikä on melkein sekunnin nopeammin kuin samanvuotinen C4 Vette 5,7-litran kasilla!

S4 Turbon huiput on yli 260 km/h, mikä kutitteli 30 vuotta sitten superautoluokkaa. Nämä ovat kuitenkin vain ilmaan heitettyjä lukuja, sillä Espritit ovat aidosti hauskoja ja hyviä autoja ajaa. Jokaisen renkaan osalta itsenäisesti toteutettu pyöräntuenta, sekä kaikista renkaista löytyvät levyjarrut tekevät ajamisesta myös turvallisempaa kuin monella muulla saman ikäisellä urheiluautolla. Kun varusteista löytyvät myös ohjaustehostin, sähkölasit, nahkasisustus, ilmastointi ja lasinen kattoluukku tulee tästä vuoden 1992 autosta todellinen mukavuudenhaluisen käyttöauto. Ainoa asia mitä voi joutua selittelemään autosta kiinnostuneille onkin sen edullinen hankintahinta…

Amigan valojaan väläyttelevä Esprit vuodelta 1991.