Lotus Evora 400 – ketterä britti

cof

Lotus on klassinen urheiluautomerkki, joka on tunnettu etenkin keveistä ja ketteristä autoistaan. Lotus on aina ollut sydäntä lähellä ja pikkupoikana valkoinen Esprit oli yksi kovimpia autoja joita maa päällään kantoi, ajoihan Bondkin samanlaisella. 90-luvulle tultaessa Lotus oli vielä kovassa vireessä myös F1-maailmassa, jolloin Häkkisen ja Herbertin Lotusten laulu liimasi minut tv:n ääreen. Tällä vuosituhannella mainetta pidettiin yllä Elisen, sen kovakattoisen sisarmallin Exigen ja harvalukuiseksi jääneen Europa S:n voimin.

Lotus Evora oli Auto 2016 -messujen katseenvangitsija. Auton ympärillä riittii uteliaita eikä syyttä: Evora 400 on klassinen ketterä lotus. KUVA: Turo Leppänen
Lotus Evora oli Auto 2016 -messujen katseenvangitsija. Auton ympärillä riittii uteliaita eikä syyttä: Evora 400 on klassinen ketterä lotus. KUVA: Turo Leppänen

Auto 2016 -messuilla ryntäsin heti ensitöikseni tutkimaan uusinta Lotusta, viime syksynä faceliftin läpikäynyttä Evoraa. Mallivuodelle 2010 esitelty Evora uudistui viime syksynä perusteellisesti ja nimen perään lisäättiin moottorin tehon mukaisesti numerot 400. Toyota-sukuisen 3,5 -litraisen mekaanisesti ahdetun V6-moottorin teho nousi faceliftin yhteydessä 50 hv ja auton paino putosi 22 kg, joten suorituskyky on kohdillaan: sataseen kiihdyttäminen vie vaihteistosta riippumatta 4,1 sekuntia. Autolla kerkeää myös autobaanalla: manuaalivaihteinen versio lataa mittariin 299 km/h huippunopeuden ja myös automaatin 280 km/h lukemilla pääse heittämällä ohi teutonien tekeleistä.

Evora yllättää sisätiloillaan. Vaikka aikuinen ei vapaaehtoisesti takapenkille ahtaudukaan, tarjoaa auto huomattavasti ratavireistä Eliseä mukavamman ajokokemuksen ja jopa kohtuulliset tavaratilat. Evora 400 soveltuu siis mainiosti urheilulliseen arkiajoon.


Lotus Evora 400
Lotus Evora 400
Ohjaamo on Lotus -malliston mukavin. Verhoilumateriaaleiksi on tarjolla nahkaa ja alcantaraa maun mukaan. Takapenkit on tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. KUVA: Lotus Suomi
Ohjaamo on Lotus -malliston mukavin. Verhoilumateriaaleiksi on tarjolla nahkaa ja alcantaraa maun mukaan. Takapenkit on tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. KUVA: Lotus Suomi

Lotuksen vuosituotanto on pyörinyt noin 1500 autossa, josta Evoran osuus on ollut parhaimmillaan puolet. Odotukset uudelle mallille ovat varmasti kovat, mutta menestys ei jää ainakaan autosta kiinni.

Katso videolta live-esittely Auto 2016-messuilta: