Lotus Exige Sport 380 – Superauton tappaja

LOTUS EXIGE SPORT 380

Lotus ei ole superautojen tapaan juuri retostellut hevosvoimilla, vaan keskittynyt vahvasti auton painonhallintaan ja sitä kautta sen mahtavaan ajettavuuteen erityisesti rata-ajossa. Uusin Lotus Exige Sport 380 on toistaiseksi nopein Exige, mitä Lotus on valmistanut.

Exige Sport 380 painaa vain 1100 kiloa. Vertailun vuoksi, Ferrari 488 painaa reilut 1500 kiloa ja Bugatti Chiron lähes 2000 kiloa. Tehoa Lotuksessa on ”vain” 375 hevosvoimaa, mikä kuitenkin saa sen kiihtymään 100km/h nopeuteen 3.5 sekunnissa. Lotuksen huippunopeus on 286 km/h.

Penkkien selkänojien takaa löytyy 3.5-litrainen remmiahdettu V6 moottori, joka tarjoaa 6700 kierroksen kohdalla 375 hevosvoimaa ja 410 Nm maksimivääntö irtoaa 5000 kierroksen nurkilla. Vaihteistoksi on aluksi tarjolla 6-pykäläinen manuaali. Automaattia saa ensi vuoden puolella ja sen mukana tulee ratin taakse asennettavat alumiiniset läpyskät.


LOTUS EXIGE SPORT 380

Lotus Exige Sport 380 on varustettu hiilikuituosin nokasta perään. Etu- ja takapäätä koristavat kookkaat ilmanohjaimet, joilla on ulkonäkönsä lisäksi selkeät funktiot. Huippunopeudessa auton aerodynamiikka painaa autoa tietä kohden noin 140 kilon voimalla. Lisämausteen ulkonäköön tuo helmoja, ilmanottoaukkoja, jarrusatuloita, peilejä ja takaspoilerin kannattimia koristava räikeän punainen väri.

Exige Sport 380 räväkkä ulkonäkö toistuu myös sisätiloissa ja erityisen huomion saa vaihdevalitsin, jonka mekaniikka on jätetty hienosti näkyviin. Myös auton sisältä löytyy hiilikuitua ja samaa räikeänpunaista, kuin ulkopuoleltakin.

LOTUS EXIGE SPORT 380

Lotus Exige Sport 380 hinta on kohtuullinen, sillä sen suositushinta Saksassa on vain noin 89 900 euroa. Esimerkiksi toinen budjettiluokan superauto Nissan GT-R maksaa Saksassa kymppitonnin enemmän. Nissan on toki suorituskyvyltään jonkin verran parempi, mutta Lotus tarjoaa vähäisellä elektroniikallaan rata-ajosta nauttiville autenttisemman ajokokemuksen.