Lujitemuoviveneen kulunut pinta kiiltäväksi pienellä vaivalla – oikeilla aineilla

Bella 660

Veneen pinta on ajokauden aikana lähes jatkuvasti sään armoilla ja sitä kuluttavat niin paahtava aurinko kuin lintujen jätökset ja muut roiskeet. Pinnan kunnossapito vaatii vähimmillään säännöllistä pesua, mutta välillä on syytä tehdä hieman tehokkaampi puhdistus ja pinnan suojaus.

Kunnostuksen kohteeksi valikoitui 80-luvulla lujitemuovista valmistettu Bella 660 -retkivene, joka on ikäisekseen ihan hyvässä kunnossa, mutta veneen pinnat ovat niin kuluneet ja auringon päivettämät mattamaiseksi, niin että alkuperäisestä kiillosta ei ollut edes muistoa jäljellä. Pesu katsottiin tällä kertaa riittäväksi pohjatyöksi, sillä pinta oli kaikesta huolimatta tasainen ja naarmuja ei juuri löytynyt. Perusteellisempi vaihtoehto olisi toki ollut pinnan kevyt koneellinen vesihionta, mutta tarkoituksena oli myös katsoa minkälaiseen lopputulokseen päästään mahdollisimman pienellä vaivalla.

Pesun jälkeen kylkiin jäi vielä muutamia laiturikosketuksista peräisin olevia viiruja, jotka katosivat kuitenkin helposti asetoniin kostutetulla rätillä pyyhkäisemällä. Pinnan kiillottamiseen saimme Autoglym -tuotteiden maahantuojalta ison pullon Autoglym Rapid Renovatoria, joka on koneelliseen käsittelyyn tarkoitettu puhdistava ja kiillottava tuote. Pinnan viimeistelyyn ja suojaamiseen saimme Autoglym Extra Gloss Protection pinnoitetta.


Käsittelyyn sopii erinomaisesti kova vaahtomuovilaikka, johon ainetta lisätään kerrallaan maltillisesti, esimerkiksi kolme peukalon kynnen kokoista pisaraa. Kiillotuskoneen kierrokset säädetään aluksi minimiin, mutta kun tuote on levinnyt, niin kierrokset nostetaan 1000 – 1200 rpm. Laikkaa liikutetaan pinnalla edestakaisin tasaisin vedoin ja kevyesti painamalla. Käsittely on hyvä tehdä pienissä osissa, esimerkiksi noin puolen neliön kokoisina alueina. Sen jälkeen laikkaan lisätään ainetta ja siirrytään seuraavalle alueelle. Käsittelimme kannen kokonaisuudessaan vielä toiseen kertaan, jolloin lopputulos alkoi todella miellyttää silmää.

Autoglym Rapid Renovator-käsittelyn jälkeen, pintaan levitettiin vielä Extra Gloss Protection pinnoite, koska Rapid Renovator -kiillotus-aine vain kiillottaa pinnan, mutta ei tarjoa vahamaista suojaa. Ennen suoja-aineen levittämistä pinta on hyvä pyyhkiä kunnolla puhtaaksikiillotus-aineen jäämistä mikrokuituliinalla ja puhdistukseen voi käyttää lisäksi rasvanpoistoainetta. Autoglym Extra Gloss Protection levitettiin vahasienellä ja sen annettiin kuivaa reilu puolisen tuntia, jonka jälkeen pinnat kiillotettiin mikrokuituliinalla. Kiillotuksen voi toki tehdä myös koneellisesti esimerkiksi lampaanvillaisella kiillotuslaikalla, jos käsin jynssääminen ei innosta.

Vene ennen Rapid Renovator -käsittelyä:

Pinta suorastaan huutaa käsittelyä, sillä muutaman vuoden hoitamattomuus näkyy kauaksi. Valkoiset kyljet ja kannet ovat täysmattaisia, ja myös veneen laitaa kiertävä teippi on todella kulahtanut ja surkean näköinen.

Bella 660 ennen Autoglym Rapid Renovator -käsittelyä Bella 660 ennen Autoglym Rapid Renovator -käsittelyä Bella 660 ennen Autoglym Rapid Renovator -käsittelyä Bella 660 ennen Autoglym Rapid Renovator -käsittelyä Bella 660 ennen Autoglym Rapid Renovator -käsittelyä Bella 660 ennen Autoglym Rapid Renovator -käsittelyä

Työstövaiheen kuvia:

Alku tuntui ankealta, mutta homman edetessä alkoi jo hymyilyttämään, kun oma naama alkoi heijastua kannen pinnasta. Kannesta käsiteltiin alueet, jolle ei ole tarkoitus astua, sillä kiiltävä kansi on märkänä myös erittäin liukas.

Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyssä

Käsittelemätön ja käsitelty pinta erottuvat toisistaan kuin yö ja päivä.

Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyssä

Kattoluukku puoliksi käsitelty, ero on selvä

Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyssä

Myös kylkiteipin voi myllyttää koneella, kunhan tekee sen kevyesti. Kuvassa tilanne ennen käsittelyä…

Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyssä

…ja käsittelyn jälkeen.

Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyssä

Kiillotuslaikkoja on syytä varata ainakin pari kappaletta. Koko veneen käsittelyyn meni kaksi laikkaa.

Autoglym Rapid Renovator ja Extra Gloss Protection

Pinta sileäksi ja kiiltäväksi Autoglym Rapid Renovatorilla ja suoja päälle Extra Gloss Protectionilla.

 

Vene Rapid Renovator -käsittelyn jälkeen:

Del Monte -mies sanoo kyllä! Lopputulos hivelee silmiä ja mattapinta on kokonaan poissa. Nyt vain pitää muistaa hoitaa pintaa joka kevät, niin jatkossa pääsee vielä helpommalla, eikä lika enää tartu pintaan niin helposti.

Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyn jälkeen Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyn jälkeen Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyn jälkeen Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyn jälkeen Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyn jälkeen

Myös ”laiturinaapuri” kiinnostui aiheesta nähtyään lopputuloksen ja päätimme käsitellä vielä hänen Sunbird Corsair -jenkkiveneen. Lähtötilanne ei ollut aivan niin matta, kuin Bellan kanssa, mutta pinnat olivat kuitenkin silminnähden ehostuksen tarpeessa.

Vene ennen käsittelyä:

Sunbird Corsair

Sunbird Corsair

Vene käsittelyn jälkeen:

Sunbird Corsair

Sunbird Corsair