Maailman ensimmäinen sähköralliauto on tässä – Opel Corsa-e houkuttelee nuoria kuskeja lajin pariin

Opel toi valikoimaansa Adam-nimisen miniauton ollessaan vielä General Motorsin omistuksessa. Lähes premium-henkinen pikkuinen on käynyt suhteellisen mukavasti kaupaksi ainakin joillakin markkinoilla, mutta Opelin uutena omistajana toimiva PSA ei nähnyt mallille tulevaisuutta. Niinpä Adamin tuotanto lopetetaan vielä tänä vuonna, mikä koskettaa myös keskieurooppalaisia ralliharrastajia.

Adamista kehitettiin nimittäin R2-luokan ralliauto saksalaislähtöistä ADAC Opel Rally Cupia varten, jossa nuoret lahjakkuudet peräti 18 eri maasta ovat päässeet kehittämään taitojaan etuvetoisen pikkuauton ratissa ennen isompiin luokkiin hyppäämistä. Vaikka Adamin taru on nyt päättymässä, Opel ei luovu omasta rallisarjastaan. Sen nimi muutetaan ADAC Opel e-Rally Cupiksi, mikä kertoo myös voimanlähteen perustavanlaatuisesta muutoksesta. Jatkossa rallia ajetaan nimittäin sähkömoottorin voimin, ja kilpurina palvelee uuden Corsan sähköversio.


Maailman ensimmäiseksi sähköralliautoksi mainostettu Corsa-e esitellään muutaman viikon päästä Frankfurtin autonäyttelyssä yhdessä uuden Corsan siviilimallien kanssa. Ralliauto on tehty melko suoraan uuden sähkö-Corsan katuversion pohjalta. Niinpä kilpuriakin vauhdittaa 136 hepan huipputehon ja 260 newtonmetrin maksimiväännön tuottava sähkömoottori, joka saa virtansa 50 kilowattitunnin akkupaketilta.

Katuauton kanssa identtisen voimalinjan teho ei varsinaisesti huimaa päätä, mutta ralliautoon on silti tuotu Torsenin käsialaa oleva tasauspyörästön lukko parantamaan pitoa. Se lieneekin tarpeellinen ainakin tiukemmissa käännöksissä, koska sähkömoottorin välitön vääntö saisi muuten etupyörät sutimaan turhan herkästi. Corsa-e:n katuversio kiihtyy nollasta sataan 8,1 sekunnissa, mutta rallimallin suoritusarvoja ei ole vielä kerrottu.

Uusi rallisarja starttaa ensi kesänä. Ensimmäiset kilpailut käydään Saksan rallisarjan kisojen yhteydessä, ja niitä on tulossa muidenkin tapahtumien kylkeen. Super Seasoniksi kutsuttu kausi ulottuu vuoden 2021 puolelle, ja se kattaa ainakin kymmenen osakilpailua. Opel aikoo valmistaa rallisarjaa varten 15 kisa-Corsaa, jotka ovat kilpuriksi ilahduttavan edullisia. Hintojen pitäisi nimittäin jäädä alle 50 000 euron maagisen rajan.