Maailman kallein uusi auto esitellään Genevessä – 16 miljoonan euron Bugattin tilaaja on huhujen mukaan entinen VW-moguli Ferdinand Piëch

Vuonna 1937 Itävallassa syntynyt Ferdinand Piëch kuuluu autoalan kaikkien aikojen suurimpiin vaikuttajiin. Jo lähtökohdat olivat enemmän kuin kunnossa, koska hänen isoisänsä sattui olemaan muuan Ferdinand Porsche. Piëch seurasi isoisänsä jälkiä ja siirtyi insinööriopintojensa jälkeen Porschelle töihin 1960-luvun alussa. Siellä mies vastasi mm. Le Mansin valloittaneen 917:n kehitystyöstä, kunnes Porschen suvun jäsenet siirtyivät pois yrityksen päivittäisestä toiminnasta 1970-luvun alussa.

Piëch kaipasi uusia haasteita, joten mies kehitti välitöinään mm. viisisylinterisen dieselmoottorin Mersulle. Seuraavaksi matka jatkui Audille, jossa Piëch teki jälleen historiaa. Rinkulamerkin imagon pysyvästi muuttanut ja 1980-luvun rallipoluilla selvää jälkeä tehnyt Quattro syntyi nimittäin hänen aloitteestaan. Audista tuli nelivedon ja muun edistyksellisen tekniikan myötä Mersun ja BMW:n vakava haastaja, kun merkki oli ollut vielä vuosikymmentä aiemmin hyvin tylsä imagoltaan.


Audin myötä Piëch nousi VW-konsernin valtahierarkiassa jatkuvasti ylöspäin, ja lopulta hänestä tuli koko konsernin ylin pomo ja Euroopan mahtavin autovaikuttaja. Tässä asemassa Piëch hankki VW:lle mm. Bugattin, Lamborghinin sekä Bentleyn ja vaikutti merkittävästi maailman nopeimman auton, eli Bugatti Veyronin syntyyn. Vielä eläkkeeltäkin koko konsernia ohjaillut Piëch syrjäytettiin muutama vuosi sitten valtaistuimeltaan yrityksen sisäisten valtataistelujen seurauksena, ja tämän jälkeen ilmoille putkahtanut päästöskandaali laittoi muutenkin koko konsernin johtajiston uusiksi.

Piëch luopui muutama vuosi sitten Volkswagenia hallinneen Porschen holding-yhtiön osakkeistaan yli miljardilla eurolla, joten miehellä ei ole pikkurahasta puutetta yli 80-vuotiaanakaan. Hän on keräillyt vuosien mittaan erilaisia superautoja ja ostanut jopa oman jahdin, ja nyt näiden hankintojen sarja saa jatkoa ainutlaatuisen Bugattin myötä. Piëch on nimittäin huhujen mukaan tilannut VW-konsernin hyperautomerkiltä 1500-heppaisen Chironin pohjalta kehitetyn yksittäiskappaleen, jonka hinta on vaatimattomat 16 miljoonaa euroa.

Kuusi kertaa ”tavallista” Chironia kalliimpi luomus olisi tämän summan myötä historian kallein uusi auto. Sitä vauhdittaa ilmeisesti edelleen neljällä turbolla ryyditetty kahdeksanlitrainen W16, mutta kori laitetaan täysin uusiksi viime vuonna esitellyn Bugatti Divon tavoin. Auton ulkoasun pitäisi selvitä jo pian, koska esittelypaikkana toiminee maaliskuun alussa ovensa avaava Geneven autonäyttely. Hyper- ja luksusautojen näyttämönä tunnetun show’n tämänvuotisesta tähdestä ei ole siis epäselvyyttä, jos Piëchin Bugattia koskevat huhut pitävät paikkansa.