Maailman kiihottavimmat klassikkoautot: Mercedes Benz 560 SEC 6.0 AMG Coupe “Wide Body” (1989)

Osa 7/10: Mercedes Benz 560 SEC 6.0 AMG Coupe “Wide Body” (1989) – Palkkamurhaajan pakoauto

Jos on olemassa Mersu, joka saa vannoutuneimmankin bemaristin pohtimaan suuntautuneisuuttaan, olemme varmasti asian ytimessä jaksomme auton kanssa. Kyseessä ei nimittäin ole mikään tusinagynegologin rakojenronkkimisrahoilla kustantama pappamersu. Toisin kun tuplamunuaisilla kurvailevat, on Mersumiehet nimittäin liitetty useammin setämäisiin kanssaeläjiin. Parhaita tämän mielikuvan karistajia ovat olleet jo vuodesta 1967 saakka AMG-virityspajan muokkaamat Mercedekset. Koskemattomanakin tämä coupemersu on tyylikäs aikakautensa edustaja, mutta tämä tuunaus nostaa auton aivan uusiin sfääreihin. Juttumme 560 ”Wide Body” oli itse asiassa niin kova luu, että Mercedes teki vuonna 1990 pajan kanssa virallisen yhteistyösopimuksen ja lopulta vuonna 1999 osti koko roskasta osake-enemmistön.

Jo vuonna 1979 esitelty W126-korimalli (coupe paria vuotta myöhemmin) on saanut AMG:n käsittelyssä härskin, erityisesti takapyörien kohdalta näyttävästi laajenevan korisarjan, joka tuo mieleen jopa legendaarisen Urpo Lahtisen entisen Waxenberger-Mercedeksen. Ihan yhtä maata ravisuttavasta aikansa esityksestä ei tietenkään ole kyse, mutta auton ulkonäkö on tänäkin päivänä täysin katu-uskottava, mikä on miltei 40-vuotiaalle mallille kadehdittava saavutus. Alkuperäiset 296 konia ovat vaihtuneet miltei neljäänsataan terveesti ravaavaan polleen, joten donitsit eivät jää haaveeksi tällä jätticoupella. Koneena on tietenkin se ainoa oikea, V8.

Pelkkä moottori ja ulkonäkö eivät vielä yksistään riitä tälle kunnialistalle pääsyyn. Mercedes-Benzin valmistuslaatu tässä(kin) autossa on kuitenkin se lopullinen kuolanerittäjä. Miljoona kilometriä ajetut Mersut eivät ole pelkkää legendaa ainakaan vielä 80-luvun valmistuslaadun kanssa. Myös Mercedeksen sisätilat ovat lähes aina tehneet vaikutuksen jo kaukaisista jalopuuajoista lähtien. Massiivinen design yhdistettynä korkealuokkaisiin materiaaleihin ja viimeistelyyn vievät vain mennessään.


560 SEC on hyvin jenkkihenkinen laitos, olihan auto suosittu Ameriikoissa jo myyntilukujenkin perusteella. Monessa vanhemmassa amerikkalaisessa elokuvassa onkin nähty kohtauksia, joissa tavalliset pikkukriminaalit ajelevat Chevroleteilla. Suuremmat tekijät ovat jo päässeet Cadillacien makuun. Kun paikalle saapuu se pelätyn syndikaatin isoin herra, herra Kouhia, on lähes poikkeuksetta tällöin paikalle lipunut Seccimersu. Kyllä amerikkalaisetkin sen joutuivat viimeistään 80-luvulla katkerina myöntämään, että omat paukut eivät enää riittäneet huipulle asti. USA:n raunioiksi pommittama kolmas valtakunta ei toteutunut, mutta tuhkista nousi muutamia maailmaa suvereenisti johtavia automahteja, joihin itseoikeutetusti koko automobiilin keksinyt Mercedes Benz myös kuuluu.

Seuraavassa osassa on esittelyvuorossa reilut kymmenentonnia maanteiden valtiasta.

Tämännäköinen musta Mersu sopii jo paremmin Venäjän mafian rosvopäällikölle kuin seksiviestejä lähettelevälle ministerille.

560 alkuperäisasussaan. Aika kivasti säilynyt 36-vuotias edustusauto, etten sanoisi.