Maailman pisimmällä Saabilla oli surullinen kohtalo

Kautta autoilun historian ovat insinöörit saaneet mitä ihmeellisimpiä ajatuksia. Auton neljän renkaan kyseenalaistaminen on näistä eräs. Tavallisimmin kyseessä ovat tällöin olleet joko kolmi- tai kuusipyöräiset ajoneuvot. Näistä jälkimmäistä kokeiltiin aikanaan jopa formula ykkösissä, kun tallit kuten Tyrell ja Williams toivat kisoihin omat kuusipyöräiset F1-autot. Hyötyajoneuvopuolella taasen on nähty koripajojen tekemät 6-pyöräiset versiot mm. Range Roverin ja Citroenin CX –malleista. Tuoreimmista mainittakoon itsensä valmistajansa Mercedes-Benzin G-mallistaan modifioima kuusipyöräinen maastohirmu.

Joukon jatkoksi voidaan laittaa myös Saab 906 Turbo –nimeä kantanut kuusipyöräinen, pidennetty ja muutoinkin täysin rakenneltu Saab-luomus. Saab ei koskaan virallisesti valmistanut 900-mallistaan farmariversiota. Korinrakentaja Nilsson teki kaksi 900 Safaria, jotka lienevät tunnetuimmat tuon ajan 900-farkut. 906 laittoi vieläkin paremmaksi, sillä niitä on ollut vain yksi maailmassa. Auto sai alkunsa Saabin tehtaalla melko tavanomaisena vuosimallin 1981 900 GLS –mallina, josta ensi töikseen poistettiin koko takaosa peräluukkuineen. Takaosa rakennettiin farmarimalliseksi, joka oli reilut 60 cm alkuperäistä autoa pidempi.


Jotta pidennetty Saab ei olisi retkahtanut, sai taka-akseli taakseen toisen mokoman rengasparin. Koska mittasuhteet haluttiin pitää järkevinä, autoa myös levennettiin ylimääräiset 18 cm. Kun auto näyttää ulospäin näinkin härskiltä, on myös auton sisätiloista löydyttävä tavanomaisuudesta poikkeavaa. Sukkula-Saabista löytyikin 16 kaiutinelementin stereojärjestelmä, VHS-videot, jääkaappi, lämmitettävät mukinaluset, minikeittiö ja 80-luvun suuri hittituote, tutkanpaljastin. Kaikki tämä oli ahdettu 5,3-metriseen farmariautoon.

Ylimääräinen paino ei tee koskaan hyvää suorituskyvylle, ja niinpä 900:een vaihdettiin Turbo-Saabin voimasiirto. Hevosvoimia irtosi tällä konstilla 145, mikä ei tehnyt autosta rakettia, mutta auton rakentamisen aikoihin vuonna 1984 se oli tavanomainen määrä moiselle show-autolle. Auton rakentamisesta vastasi Leif Mellberg –niminen ruotsalaisyrittäjä, joka oli erikoistunut tekemään korimuutoksia Saabeille. Hänen käsialaansa oli mm. toinenkin 900-projekti, jossa auton ovet muutettiin DeLoreanin hengessä aukeamaan ylöspäin.

Mellberg käytti 906-malliaan firmansa liikkuvana mainosautona vuosien ajan, mutta miehen poistuttua taivaallisiin rakentelupajoihin 90-luvun alussa katosi 906 kuin tuhka tuuleen. Jotain vuosia sitten tämä ainutlaatuinen auto onnistuttiin kuvaamaan ruotsalaisella romuttamolla. Suttuisessa kuvassa Saab on lohduttomassa kunnossa pinottuna Polon ja Escortin väliin. Vuosien saatossa kultainen väri näyttäisi vaihtuneen hopeaan sinisillä raidoilla. Olisiko tässä jollekin Saab-uskovaiselle vielä pelastamisen arvoinen auto? Se ei välttämättä olisi kulmakunnan tyylikkäin kulkupeli, mutta taatusti päät kääntävä, ja suut messingille laittava risteilyalus!