Maailman suosituin avoauto täyttää pyöreitä vuosia – mansikkakoriksi aluksi haukuttu VW Golf Cabriolet esiteltiin 40 vuotta sitten

Volkswagen oli vielä 1970-luvun alkupuolella melkoisissa vaikeuksissa. Saksalaismerkin mallisto koostui pahasti vanhentuneesta Kuplasta ja muista takamoottorimalleista, kun taas monet kilpailijat olivat jo siirtyneet moderniin etuvetorakenteeseen. Volkswagen tarvitsi kipeästi jonkinlaista piristysruisketta. Samaan tapaan kuin Casinohuone bonus tuo mukavasti potkua kasinopelaamista aloittavalle pelaajalle, VW:n tilanteen pelasti Kuplan manttelinperijäksi vuonna 1974 esitelty Golf, joka nousi pian luokkansa mittapuuksi.

Kuplalla oli kuitenkin Saksassa edelleen monia faneja, joten auton avoversio sinnitteli Karmannin koritehtaalla tuotannossa 1980-luvun taitteeseen asti. Seuraajaa kehitettiin samanaikaisesti, ja niinpä Karmann teki prototyypin avomallisesta Golfista. Se ei kuitenkaan kelvannut Volkkarille, joka halusi lisätä uuteen avoautoon korirakennetta jäykistävän ja turvallisuutta merkittävästi kohentavan kaaren.


Turvakaarella varustettu Golf Cabriolet esiteltiin maaliskuussa 1979, ja tuotanto Karmannilla pääsi alkamaan vielä saman kevään aikana. Kuplan nimeen vannoneet traditionalistit olivat kauhuissaan kantokahvaa muistuttavasta kaaresta, ja niinpä auto sai pian kotimarkkinoillaan mansikkakorin haukkumanimen. Suurin osa ostajista oli kuitenkin innoissaan uudesta avoautosta, joka pelasti turvakaarensa ansiosta jo uhanalaiseksi tuomitun korimallin seuraavalle vuosikymmenelle.

Umpimallinen Golf siirtyi toiseen sukupolveensa vuonna 1983, mutta Cabriolet jatkoi ykköskorin voimin vielä pitkään tämän jälkeen. Vuonna 1987 auto sai faceliftin myötä modernit korinväriset puskurit ja helmat, jotka istuivat yllättävän hyvin jo 1970-luvulla kehitettyyn autoon. Ensimmäisen sukupolven avo-Golf ehti kohota moderniksi klassikoksi vielä elinaikanaan, ja loppu koitti vasta vuonna 1993 noin 389 000 valmistuneen yksilön jälkeen.

Tämä tarkoitti sitä, että Golfista oli tullut maailman eniten valmistettu avoauto. Seuraajan saappaisiin astui kesällä 1993 lanseerattu kolmoskorinen avo-Golf, eli kakkossukupolvi jäi avomallin osalta kokonaan väliin. Uutuuden korirakenne oli edeltäjää jäykempi, ja kangaskattokin laskeutui tyylikkäämmin piiloon. Autoa ehdittiin valmistaa viiden vuoden aikana vajaat 140 000 kappaletta, mutta ysärityyliä edustanut avo ei kuitenkaan koskaan yltänyt edeltäjänsä ajattomuuteen.

Vuonna 1998 oli neloskorisen Cabrioletin vuoro, joka oli todellisuudessa vain uudella naamailmeellä ja peräpäällä varustettu kolmoskorinen. Perustekniikaltaan vanhentuneen auton myynti ei enää sujunut entiseen malliin, joten avo-Golf poistui tuotannosta pian uuden vuosituhannen taittumisen jälkeen vuonna 2001. Katoton Golf teki kuitenkin comebackin kymmenen vuotta myöhemmin, jolloin auto oli edennyt jo kuudenteen sukupolveensa.

Vuosina 2011-2016 valmistettu kuutoskoppainen avo-Golf oli kadottanut turvakaarensa, ja autoa sai jopa turbokoneella ryyditettynä GTI:nä tai vieläkin tehokkaampana R:nä. Myynti ei vain saanut kunnolla tuulta alleen, koska avoautot alkoivat jäädä pahasti erilaisten crossoverien jalkoihin. Volkswagen ei ole kuitenkaan luopumassa nelipaikkaisen avoauton ideasta. Lähiaikoina markkinoille on tulossa T-Roc-crossoverin avomalli, jossa on myös palanen avo-Golfia.

Avokattoisen katumaasturin kangaskatto on nimittäin suoraa perua viimeiseksi jääneestä Golf Cabrioletista. Autolla on myös valmistajalleen tärkeä merkitys, ja niinpä Volkswagen juhlisti avo-Golfin 40-vuotissynttäreitä näyttävästi juuri päättyneessä Bremen Classic Motorshow’ssa. Siellä oli esillä Capri Blue -sävyinen Golf Cabriolet aivan mallin historian alkuvuosilta.