Maastoauto isältä pojalle – Sympaattiset kulkupelit

Osa 4/10: Jeep CJ (1944-1986)

Jeepin CJ-5 -malli saa kunnian olla koko Amerikan Yhdysvaltojen kaikkien aikojen pisimpään tuotannossa ollut automalli. Näitä maastoautoja ehdittiin valmistaa yli puolitoista miljoonaa kappaletta vuosina 1944-1983. Auton valmistajasta juontuva nimi ”jeeppi” on jo yksistään muodostunut kansan suussa tarkoittamaan kaikkia kyseiseltä autolta näyttäviä maastoajoneuvoja. Auton muodot ovat kenties Kupla-Volkkarin ohella kaikkien aikojen tunnistettavimmat koko maailmassa. Puhutaan siis melkoisesta automaailman superjulkkiksesta.

Viattomalta näyttävästä autosta ei uskoisi, että Jeepin tarina sai alkunsa kaikkea muuta kuin sympaattisissa merkeissä. Jeepillä onkin toinenkin yhteys Kuplaan: Molemmat olivat toisen maailman sodan lapsia. Alkuperäisten Jeeppien valmistaja oli amerikkalainen Willys-Overland, joten näiden autojen kohdalla puhutaankin Willys Jeepeistä. Itse ”Jeep”-sana on puolestaan saanut alkunsa Willys MB -sotilasmaastoautosta, jonka lempinimeksi tuli Jeep. Näitä sodan tunnetuksi tekemiä Willyksiä valmistettiin karvan verran alle 360.000 kappaletta.


Vuonna 1953 Kaiser osti Willyksen, josta lähtien puhutaan Kaiser-Jeepeistä. Auton ulkonäkö säilyi varsin tunnistettavissa muutoksista huolimatta, vaikka uuden Jeepin pääasiallisia ostajia olivatkin siviilit. Jeepin etuina oli lyhyt akseliväli ja kapea korin leveys yhdistettynä nelivetoon. Jeepillä mentiin paikkoihin millä isommilla autoilla ei yksinkertaisesti ollut asiaa. Tämä yhdistettynä huoltojen tekemisen helppouteen ja pienempiin korjauskuluihin tekivät Jeepistä suositun.

Jotta Jeepin historia ei olisi näin yksiselitteinen on olemassa myös AMC:n alaisuudessa tehdyt Jeepit. American Motors Corporation osti Kaiser-automerkin vuonna 1970, ja CJ-5 mallia tehtiin aina vuoteen 1986 saakka jälleen muutoksia kokeneena, mutta täysin tunnistettavissa alkuperäiseen 40-luvun sotilasmallin ulkonäköön. Vuonna -70 sai alkunsa myös tunnetut CJ-5 erikoisemmat Renegade-mallit, jotka sisälsivät ”462”-varustepaketin V6-koneella, auton nimeä kantavilla teippauksilla ja rajoitetuilla erikoisväreillä. Yksi näistä nähtiin vuonna 1984 ”The Terminator” -elokuvan loppukohtauksessa, jossa punaisella Renegade-Jeepillä matkataan Meksikon rajaseudulla mustenevan taivaan alla kohti ukkosmyrskyä.

AMC ehti sponsoroida toiseksi viimeisenä vuotenaan Suomessakin aikanaan suosittua McGyver (Ihmemies) -sarjaa, jossa nähtiin tuoreltaan Jeep Cherokee ja Wrangler -mallit. Jeep Wrangler korvasi liian työkalumaiseksi käyneen CJ:n tarjoamalla enemmän mukavuutta. Vaikka Wranglerin ulkonäön isoimpia mullistuksia olivatkin lähinnä laatikkomaiset ajovalot oli tekniikka jo lainaa Cherokeesta. Seuraavana vuonna koko silloisen AMC:n tuotepaletti myytiin Chryslerille, joista ainoana merkkinä Jeep-säilyi uuden isännän alaisuudessa tuotannossa.

Jeepin tarina näihin päiviin saakka alati vaihtuvien isäntien omistuksessa onkin todellinen automaailman suuri selviytymisihme, joka kertoo paitsi erittäin vahvasta brändistä, myös legendaarisen hienosta autosta, joka ei vain suostu kuolemaan.