Maastofarkku-Audien perinteet jatkuvat – upouusi A6 Allroad juhlistaa mallin 20-vuotista taivalta

Audi lähti 1990-luvun lopulla mukaan uuteen autoluokkaan, kun A6 Avantin pohjalta tehty Allroad esiteltiin. Vuonna 1999 markkinoille tullut malli ei ollut kuitenkaan segmenttinsä ensimmäinen, koska Volvo ja Subaru ehtivät samoille apajille jo muutamaa vuotta aiemmin. A6 Allroad on saanut viime vuosina myös uuden saksalaiskilpailijan, kun Mercedes kehitti vastaavalla reseptillä tehdyn All-Terrainin E-luokan farmarin pohjalta.

A6 Allroad siirtyy nyt neljänteen sukupolveensa juuri sopivasti mallin 20-vuotisen merkkipaalun kunniaksi. Viimeisimmän A6 Avantin pohjalta tehty uutuus jatkaa tutulla linjalla, eli lokasuojanreunoja ja helmoja on höystetty mustaa muovia sekä alumiinijäljitelmää yhdistelevillä koristeilla. Lisäksi maskissa on pystysuuntaisia ripoja, ja maavaraakin on korotettu. Vakiopyörät ovat 18-tuumaiset, mutta lisähintaan auton alle saa jopa 21-tuumaiset kiekot.


Mukautuva ilmajousitus kuuluu Allroadin vakiovarusteisiin. Auto- ja Comfort-moodeissa auton maavara on 139 milliä, kun taas korkeimmassa asennossa kori nousee vielä 45 millin verran. Tällöin nopeuskin on tosin rajoitettu vain 35 km/h:n vauhtiin. Yli 120 km/h:n nopeudessa maavara puolestaan laskee 15 millillä perusasennosta, ja Offroad-moodissa maavaraa tulee lisää 30 millin verran. Maastoasetuksella Audilla pääsee korkeintaan kahdeksaakymppiä.

Quattro-neliveto kuuluu luonnollisesti auton vakiovarusteisiin. Maastoajoa helpotetaan mm. alamäkiavustimen sekä korin nousu- ja jättökulmia arvioivan assistentin myötä. Lisävarustelistalta voi ruksia nelipyöräohjauksen, joka kääntää takapyöriä etupyörien kanssa vastakkaiseen suuntaan alle 60 km/h:n nopeuksissa. Tämä kohentaa ketteryyttä, kun taas ajovakautta parannetaan kääntämällä takapyöriä samaan suuntaan etukiekkojen kanssa kovemmissa vauhdeissa. Ajomoodeja on tarjolla kuusi erilaista, eli Dynamic, Automatic, Comfort, Efficiency, Allroad ja Lift.

Voimanlähteenä palvelee miedolla hybriditekniikalla höystetty kolmilitrainen TDI, josta on kolme tehoversiota. Niiden voimavarat kirjataan 231, 286 ja 349 hepan lukemiin, ja vääntöä on parhaimmillaan 700 newtonmetriä. Vaihteistona palvelee aina kahdeksanpykäläinen automaatti, ja voimaa taka-akselin eri pyörien välillä jakavan sporttitasauspyörästön saa lisävarusteena.

Sisustan osalta vakiona on osanahkaverhoilu, mutta lisähintaan tarjolla on myös täysnahkaa ja alcantaraa. Tietoviihdejärjestelmän ruutu on parhaimmillaan 10,1-tuumainen, ja 12,3-tuumainen digitaalimittaristokin löytyy lisävarustelistalta. Auton 20-vuotista taivalta juhlistetaan 20 Years Allroad -nimisen erikoismallin avulla, jossa on mm. mustia ulkokoristeita ja sisustan alumiiniherkkuja vakiona. Uuden Allroadin myynti alkaa ensimmäisillä markkina-alueilla vielä tässä kuussa, ja auto nähtäneen Suomessakin viimeistään syksyllä.