Maksaisitko tästä ruostekasasta lähes 10 000 euroa – vanha bussivolkkari on arvokas jopa loppuun asti lahonneena

Ensimmäisen korimallin bussi- ja pakuvolkkari tunnetaan T1-nimellä. Auto esiteltiin aivan 1950-luvun alkupuolella, ja sen taival kesti peräti vuoteen 1967 asti, jolloin modernisoitu, mutta edelleen takavetoinen ja ilmajäähdytteinen T2 korvasi klassisen junakeulan. Suurin osa T1-malleista oli karuja työkaluja, mutta tarjolla oli myös todellinen luksusversio, eli Samba-bussina tunnettu 23-ikkunainen malli isolla kangaskatolla.

Niiden hinnat ovat suorastaan räjähtäneet viime vuosina, ja hienosta yksilöstä joutuu pulittamaan jo kuusinumeroisen eurosumman. Ilmiön taustalla piilee Samba-bussin saavuttama lähes ikoninen status 1960-luvun hippi- ja surffauskulttuurissa USA:n länsirannikolla. Kaikkia Samba-busseja ei ole kuitenkaan ehditty vielä entisöidä näyttelykuntoon, ja nyt eBayhin tuli tarjolle todellinen latolöytö.


Kyseinen yksilö on kustomoitu todennäköisesti 1960-luvun lopussa tai 1970-luvun alussa silloisten makutottumusten mukaisesti. Niinpä takapyöränaukot on avarrettu, ja sekä etu- että takalokasuojiin on askarreltu kotikutoisen näköiset levitykset. Lisäksi perä on melkoisen ylhäällä, ja vanteiksi on pultattu aikansa suosituimpiin hot rod-kiekkoihin kuuluneet slot magit. Sisusta on puolestaan vuorattu paksulla karvalankamatolla, ja sinne on askarreltu myös pöytä ja sänky.

Niistä ei ole kuitenkaan juuri mitään jäljellä, ja sama koskee myös koko autoa. Vuonna 1974 seisomaan jäänyt Volkkari on niin ruosteinen, että yksikään peltiosa ei ole enää terve ja lattiasta ei ole käytännössä mitään jäljellä. Moottorin kunnosta tai edes olemassaolosta ei ole mitään tietoa, mutta se on ruostevaurioita pienempi ongelma. Auton paras puoli onkin se, että valmistenumerolaatta ja paperit ovat jäljellä, jolloin sen pystyy vielä rekisteröimään ainakin teoriassa.

Myyjän mukaan kaikkia peltiosia saa uutena, joten entisöinnin ei pitäisi olla aivan mahdoton tehtävä. Siihen palaa tietysti reilusti rahaa, mutta homma saattaa silti kannattaa Samba-bussien nykyisen arvostuksen vuoksi. Huippuyksilöitä koskeva kupla on kylläkin puhkeamassa, mutta muuten niiden hinnat jatkavat edelleen nousuaan.

Niinpä ruostekasaksi muuttuneesta Volkkaristakin on tullut jo lähes 60 tarjousta, ja niistä paras lähentelee jo 10 000 euroa. Jäämme odottelemaan, kuinka korkealle USA:n Virginiassa majailevan projektin hinta lopulta nousee, kun huutokauppa päättyy parin päivän päästä.